Begin dit jaar onthulde de Britse autofabrikant Rolls-Royce een elektrische auto, een concept op basis van de Rolls Royce Phantom: de 102 EX. Deze concept wordt tevens als de Phantom Experimental Electric (EE) aangeduid. Het doel is om de reacties van aandeelhouders en potentiële klanten te peilen.

In het aluminium spaceframe van de 102 EX ligt een lithium ion ‘battery pack’ en twee elektromotoren, geplaatst op het achtersub-frame. De motoren zijn gekoppeld aan een versnellingsbak met 1 versnelling en geïntegreerd differentieel. In totaal leveren de motoren 395 pk, wat niet veel minder is dan de 460 die de reguliere Phantom (met 6,75 V12) levert. Het maximumkoppel overklast dat van de Phantom zelfs: in plaats van 720 Nm leveren de elektro-units maximaal 800 Nm. Zijn ze leeg, dan kan je ze middels inductie heropladen.

De energiedichtheid van de Nikkel Cobalt Mangaan-accu ligt op 230Wh/kg, en dankzij de overdadige ruimte voor batterijen moet een bereik van ongeveer 200 km mogelijk zijn. 0-96 km/u kan in minder dan 8 seconden, en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Voor korte stadsritjes moet dit meer dan voldoende zijn. De CEO van Rolls Royce geeft in deze video een korte toelichting.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.