Dat is nogal een paradoxale merkstrategie.

Ondoorgrondelijkheid die niet begrepen moet worden. Jaguar wil vanaf 2039 netto nuluitstoot hebben bereikt en vanaf 2025 slechts elektrische auto’s leveren. Prima doelstellingen.

De Jaguar i-Pace is een wel zeer geslaagde proloog, de Jaguar XJ had het eerste hoofdstuk moeten zijn. De elektrische limousine blijkt toch niet te komen, ergens tegen het einde van het ontwikkelingstraject wordt het model afgeschoten. Het is uiterst kwestieus dat de sinds 2018 verwachte opvolger van de uitlopende Jaguar XJ niet mag worden verwelkomd. Wat kan er mis zijn met de auto?

Gaat het dan toch om schaalvoordeel en het kunnen toepassen van één platform? Waarschijnlijk wel. Het platform voor elektrische aandrijving zal in Solihull (Verenigd Koninkrijk) worden gebouwd door stalgenoot Land Rover. De terreinwagenspecialist komt op zijn beurt met zes volledig elektrische modellen en gebruikt daarvoor de Electric Modular Architecture (EMA). De gezamenlijke ontwikkeling die als soort van combi-deal kan worden beschouwd, doet het ergste vrezen voor de lijvigheid van de gemiddelde toekomstige Jaguar, nobele pogingen om enig gewicht te besparen ten spijt. Zeker aangezien de trend een dictaat van suv’s en crossovers schijnt te zijn.

Is het over met de ranke roofkatten en verdwijnt daarmee een deel van de pret?

Terzijde, er is ook besloten om in waterstof te investeren. Die optie wordt nadrukkelijk opengehouden.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.