Fuso Canter E-Cell bakwagen
De eerste puur elektrisch aangedreven lichte truck die in een kleine serieproductie is gebouwd is in achtvoud uitgeleverd voor een praktijktest door klanten.

De emissievrije Canter E-Cell is een antwoord op de toenemende verkeersbeperkende maatregelen in randstedelijke gebieden zoals wegenbelasting op basis van CO2-uitstoot of tijdelijk toegangsverbod. Hij is met name geschikt voor emissiegevoelige gebieden zoals binnensteden of milieuzones en voetgangersgebieden.

De Fuso Canter E-Cell wordt gedurende één jaar door klanten onder reële omstandigheden in de praktijk getest. De acht Canter E-Cell zijn gebaseerd op de Canter met een wielbasis van 3.400 mm en een enkele cabine in brede Comfort-uitvoering. Ze zijn uitgerust met een 4,3 meter lange openlaadbak of een 4,4 meter lange geslotenlaadbak.

Vanwege hun multifunctionele inzetbaarheid zullen de elektrisch aangedreven lichte vrachtwagens onder diverse omstandigheden in de praktijk worden uitgetest. De stad Lissabon zal de Canter E-Cell inzetten bij de gemeentelijke groenvoorziening en de afvaldienst, de stad Porto voor transporten tussen de diverse gemeentelijke diensten en ook Abrantes gebruikt de Canter E-Cell voor de gemeentelijke groenvoorziening. De firma Transporta gaat de Canter E-Cell inzetten in het huis-aan-huis distributieverkeer, elektriciteitsbedrijf REN voor transporten in het havengebied van het ten zuiden van Lissabon gelegen stadje Sines. En tot slot wordt de Canter E-Cell door het Portugese postbedrijf CTT ingezet voor transporten tussen zijn distributiecentra in Lissabon.

Krachtige elektromotor met hoog koppel

De Fuso Canter E-Cell heeft sinds het eerste prototype – dat op de IAA 2010 zijn wereldpremière vierde – een belangrijke doorontwikkeling ondergaan. De elektrisch aangedreven lichte vrachtwagen is gebaseerd op het chassis van de conventionele Canter en beschikt over een GVW van 6,0 t. Daaruit resulteert een aanzienlijk hoog nuttig laadvermogen van het chassis van ca. 3,0 t.

De elektromotor behaalt in de nieuwe Canter E-Cell een vermogen van 110 kW (150 pk) en een koppel van maar liefst 650 Nm. Het feit dat het maximale koppel van elektromotor al bij het optrekken beschikbaar is, staat garant voor goede rijprestaties. De topsnelheid van de Canter E-Cell is net als bij alle andere voertuigen in deze gewichtsklasse begrensd op 90 km/h.

Batterijcapaciteit goed voor een actieradius van meer dan 100 km

Links en rechts van het chassis zijn in totaal vier batterijpakketten in twee ingecapselde boxen ondergebracht. Het zijn lithium-ion accu’s met een capaciteit van 48,4 kWh, goed voor een actieradius van meer dan 100 km. Daarmee heeft de Fuso Canter E-CELL een groter bereik dan menig andere distributietruck. Het opladen van de batterijen duurt ongeveer zeven uur bij 230 Volt. Met een snellaadsysteem bedraagt de oplaadtermijn slechts één uur.

Rijden met de Canter E-Cell is eenvoudig: de lichte truck wordt gestart door de contactsleutel om te draaien. De chauffeur kan net als bij een automatische transmissie met koppelomvormer kiezen uit de rijmodi D – N – R en P. Ook de praktische kruipfunctie in de rijmodi D en R is dezelfde als bij de automatische transmissie. Hierdoor kan eenvoudig met de Canter E-Cell worden gerangeerd door alleen het rempedaal te gebruiken.

Een hoogtepunt in het jubileumjaar van de Canter-fabriek Tramagal

De overdracht van de acht Fuso Canter E-Cell aan de Portugese klanten is één van de hoogtepunten in het jubileumjaar van de fabriek in Tramagal, waar 50 jaar geleden met de productie van trucks werd begonnen. De ca. 150 km noord-oostelijk van de Portugese hoofdstad Lissabon gelegen fabriek is de centrale productielocatie van de Fuso Canter in Europa. Afgelopen jaar liepen er ca. 4.000 Canters van de band.

Daimler heeft sinds 2011 ongeveer 27 miljoen euro in de fabriek Tramagal geïnvesteerd. Het project Canter E-Cell wordt ook ondersteund door de Portugese regering. De Canter E-Cell wordt in Tramagal gebouwd op een eigen productielijn voor prototypen.

Sinds 2012 wordt in Portugal ook de Fuso Canter Eco Hybrid in serieproductie gebouwd. De hybridevariant is milieuvriendelijk en rendabel. De Canter Eco Hybrid bespaart tot 23 procent brandstof en de meerprijs betaalt zich binnen een paar jaar terug. De eerste in serie geproduceerde truck in zijn klasse met hybride-aandrijving is geen experimenteel voertuig maar een volledig inzetbaar seriemodel voor inzet in de dagelijkse praktijk. Met de stap naar de nieuwe uitlaatgasnorm Euro VI kon het toch al lage brandstofverbruik nogmaals worden verlaagd en ook de CO2-emissie daalde navenant. Dit is te danken aan de langere asoverbrenging en een verbeterde schakelstrategie. Met de start-stop functie, puur elektrisch wegrijden en de in deze klasse unieke dubbelkoppelingstransmissie Duonic maakt de Canter Eco Hybrid gebruik van de meest verfijnde en tegelijkertijd robuuste techniek.

Aandrijving op maat: Canter Euro VI, Canter Eco Hybrid en Canter E-Cell

Het logische gevolg is nu de Canter E-Cell. Hiermee biedt Fuso de Canter als enige lichte truck met drie verschillende ultramoderne aandrijflijnsystemen aan: als Canter met zuinige dieselaandrijving comform de huidige uitlaatgasnormen Euro VI en Euro 5b+, de Canter Eco Hybrid met hybride-aandrijving en nu voor de praktijktest door klanten de Canter E-Cell met batterij-elektrische aandrijving.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een besparing van 64 procent op de Total Cost of Ownership (TCO): dat is het resultaat van de klantentest met acht Fuso Canter E-Cell in Portugal.

Naast deze besparing scoorde de Canter ook goed op milieugebied. Tijdens de inzet werd geen gram CO2 uitgestoten en had het wagenpark een energiereductie van 37 procent ten opzichte van dieselaandrijving, rekening houdend met de stroomproductie in Portugal.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.