De Ford Focus Electric maakte gisteren, tijdens de Professional Passionates Electric Rally, zijn eerste kilometers op Nederlandse wegen. De Focus Electric werd bestuurd door Roelant de Waard, Vice President Marketing Sales en Service van Ford Europa.

De Focus Electric is de aanvoerder van de nieuwe reeks geëlektrificeerde Ford modellen en is een aanvulling op het groeiende assortiment van energiezuinige Ford ECOnetic Technology uitvoeringen. De elektrische Focus heeft een verwachte actieradius van 160 kilometer, kan bij een geschikt oplaadpunt (32 Amp) in drie tot vier uur volledig worden opgeladen en wordt van stroom voorzien door een lithium-ionaccu met een vermogen van 23kWh.

De Focus Electric stuurt, rijdt en remt volgens het merk net zo prettig als de vijfdeurs hatchback Focus met verbrandingsmotor waarop de elektrische Focus is gebaseerd. Dankzij de aerodynamische eigenschappen en het ontbreken van een benzine- of dieselmotor is het in de auto bovendien aangenaam stil.

Met de introductie van de elektrisch aangedreven modellen, biedt Ford een uitgebreid assortiment van de meest duurzame auto´s die aansluiten bij verschillende transportwensen. “Zo bieden we onze klanten, naast de nu al meest zuinige benzine- en dieselmodellen, binnenkort een volledige range van elektrische auto´s, Full Hybrids én Plug-In Hybrids. ´Power of Choice´, noemen we dat,” aldus Bolder.

De Focus Electric is reeds leverbaar in Noord Amerika en wordt medio 2013 in Nederland geïntroduceerd. Ford maakt de definitieve prijzen en specificaties van deze volledig elektrisch aangedreven Focus in een later stadium bekend. Naast de Focus Electric zal Ford in de komende jaren andere geëlektrificeerde modellen introduceren, zijnde de Mondeo Hybrid en de C-MAX Energi Plug-In Hybrid.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Érg knullig van Ford om zo maar een auto op de Europese markt de gooien die eigenlijk voor de US markt is.

32A enkel-fase vind je hier in Nederland bijna niet. Ze hadden er véél beter aan gedaan er een 3-fase lader in te plaatsen zodat je met 3x16A kan opladen, dan zat de accu ook nog eens sneller vol.

@widodh: Veel (wat kleinere) nieuwbouwwoningen van projectontwikkelaars hebben tegenwoordig maar een fase ter beschikking.

Om achteraf toch gebruik te gaan maken van 3 fases kost grof geld.

@desoper: Je krijgt maximaal 40A op een enkele fase in Nederland, maar geen enkele groep levert in NL 32A, dat is héél uitzonderlijk.

3x25A bij iemand thuis vinden is wel normaal, daar kan je dan zonder problemen 3x16A uit trekken.

Al die bekabeling ligt ook gewoon in de schappen bij de bouwmarkt, het 32A spul niet.

@widodh: Tuurlijk wel, Veel nieuwe woningen hebben ook gewoon een perilex wcd met 2*16 = 32A op een fase. Het is natuurlijk niet aan te raden om vervolgens gelijktijdig te gaan koken met het laden van de auto. Maar dat zou ik met een 3*25A aansluiting ook niet doen.

Maar verder ben ik het wel met je eens dat de mogelijkheid om 3-fase te laden veel voordelen met zich meebrengt. Het makkelijkst blijft natuurlijk de mogelijkheid om met 1 en 3-fasen te laden

@desoper: Ik heb een net nieuw huis en kreeg omdat ik voor elektrisch koken koos 3x25A en mijn perilex WCD was verdeeld over twee fasen.

3-fase spanning is in Europe tot véél hogere vermogens te krijgen en ook nog mijn vorige argument. 5G2.5 draad kan je overal krijgen, 3G4 en 3G6 is een stuk lastiger te krijgen.

Ons grid is gewoon gebouwd op 3-fase, dus zeker met een stroomslurper als een auto moet je 3-fase laden zodra je boven de 16A wil.

32A of meer op een enkele fase trekken (met één verbruiker) zijn rare Amerikaanse praktijken.

Ja Wido, en dan over een jaar klagen dat de Nederlandse markt nog niet klaar is voor elektrische auto’s… Jammer, gemiste kans Ford!

@advandermeer: Inderdaad. Renault heeft het wat dat betreft met de ZOE een stuk beter begrepen, tot 3x63A in zo’n kleine auto.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.