De kat wordt uit de boom gekeken, zo is de verwachting.
Stromer ST3 speed pedelec

Vanaf 2020 kan er behalve voor een leaseauto, ook worden gekozen voor een fiets van de zaak. Dat was eerder al mogelijk, maar inmiddels is de bijtelling vastgesteld op 7 %, terwijl voorheen over het volledige aanschafbedrag van de fiets bijtelling moest worden betaald. De keuze voor een stalen ros lijkt beslist armzaliger dan die voor een Tesla Model 3. Toch is die aanname onterecht. Fietsen is gezond, niet milieubelastend en legt maar nauwelijks beslag op de openbare ruimte. Daarbij is het fietspadennetwerk in Nederland buitengewoon fijnmazig en bestaan zelfs heuse fietssnelwegen, met weinig kruisingen en volop overzicht zodat het goed tempo maken is.

Een fiets is al lang niet meer log en zwaar, met geen of weinig versnellingen. Het angstbeeld van badend in het zweet op de bestemming aan moeten komen mag ook achterwege blijven. De gemiddelde fiets van de zaak is een e-bike, of zelfs een speed pedelec. De laatste categorie heeft een sterke elektromotor en haalt 45 km/u. Daarmee kunnen ook grotere afstanden zonder een centje pijn worden afgelegd.

Het is gissen hoe het dit jaar met de populariteit is gesteld. Volgens BOVAG-directeur Peter Niesink zouden er jaarlijks liefst 150.000 e-bikes bij moeten komen. Mark Vriend, van Fietsvoordeelshop.nl, stelt echter dat 20.000 tot 30.000 extra e-bikes al heel wat is.

Afwachten dus, tot het moment daar is dat het net zo gewoon wordt om te kiezen voor een leasefiets als een leaseauto. De gemiddelde werknemer woont geen tientallen kilometers van kantoor en op de meeste dagen regent het niet. De fiets is dus een prima alternatief voor openbaar vervoer of auto. (Via: bnr.nl)

Beeld: Stromer ST3 speed pedelec


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.