De eerste elektrische Land Rover Defender is zijn werk als locomotief begonnen bij het Eden Project in Cornwall.

De Land Rover Electric Defender werd dit jaar in Genève onthuld en is één van de eerste onderzoeksprojecten naar de elektrificatie van terreinwagens. Hij kreeg het aluminium platform van de nieuwe Range Rover en Range Rover Sport en toekomstige Range Rover hybride producten. De 4×4 is een “rijdend laboratorium” om nieuwe ideeën te ontwikkelen en elektrificatie in de echte wereld te onderzoeken. Een vloot van zes stuks worden uitgeleend aan organisaties om de prestaties van de wagens te beoordelen.

De Defender 110 Pick-up met de naam ‘All terrain Electric Research Vehicle’ trekt vier wagens ofwel 12 ton bieden plaats aan 60 personen. Dit alles moet een helling van 6% op en af tussen de koepels van het Eden Project. Het voertuig is zo gemaakt dat hij zijn taken overdag kan verrichtten en alleen ’s nacht bijgeladen hoeft te worden. Dankzij de Hill Descent Control, gelinkt aan regeneratief remmen, wordt tot 80% van de kinetische energie teruggewonnen. Dit betekent dat bij elke rit heuvelafwaarts bij het Eden Project tot 30 kW terug de batterijen in gaat.

Het Terrain Response systeem van Land Rover is aangepast voor de elektrische aandrijflijn, waardoor een range van 80 km, met een reserve van nog eens 20 km. Op een lage snelheid kan er acht uur off-road worden gereden. De batterijen worden in 10 uur geladen, maar met een snellader zou dit in vier uur moeten kunnen.

De elektrische Defender voor het Eden Project heeft een tweede batterij gekregen, zodat hij een volledige dag kan werken. Ook verbetert dit de gewichtsverdeling en stabiliteit. Voor de veiligheid worden de remmen van het treintje via het rempedaal van de Land Rover bediend.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Cool! Kijk, hier zijn elektrische auto’s nou leuk voor. Lage snelheid, hoop koppel en elke avond fijn aan de lader hangen.

Choo choo!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.