Na de wereldpremière van de Spark Electric vorig jaar in Los Angeles zal de EV van Chevrolet voor het eerst aan het Europese publiek gepresenteerd worden tijdens de komende Geneva Motor Show.

De elektrische aandrijfunit levert ruim 130 pk en de acceleratie van 0-100 km/u neemt 8,5 seconden in beslag neemt. Het hart van het aandrijfsysteem van de Spark EV wordt gevormd door de door GM ontwikkelde oliegekoelde, elektrische motor.

De Spark EV is uitgerust met een lithium-ion batterijsysteem van 20 kWu dat is voorzien van een actief vloeistof- en verwarmingssysteem (handig in de winter). Het batterijpack is zodanig ontworpen dat snelladen met zowel gelijkstroom als wisselstroom mogelijk zal zijn.

Het DC-snelladen maakt het mogelijk dat de batterij in zo’n 20 minuten opgeladen kan worden tot zo’n 80% van de laadcapaciteit. Daarnaast is het mogelijk de batterij een paar keer per dag op te laden. Het AC-laden neemt 6 tot 8 uur in beslag, waarbij gebruik wordt gemaakt van een normaal 220V stopcontact. Een laadsnoer wordt standaard meegeleverd.

Schermen in plaats van tellers
De Spark EV is ontwikkeld om er strak en expressief uit te zien. Eén van de meest in het oog springende aspecten van het interieur is het op de stuurkolom gemonteerde instrumentcluster, met daarin één van de twee grote zeven-inch full-color LCD screens. De andere display bevindt zich in het middelste dashboardpaneel en dient als interface voor het infotainmentsysteem, de bediening van de climate control en de informatievoorziening over de beschikbare energie.

Apps
De Spark EV beschikt standaard over het Chevrolet MyLink dat standaard is verbonden met moderne radiotechnologie waardoor gebruikers smartphones kunnen verbinden met de radio die is voorzien van een high res touchscreen. Chevrolet MyLink ondersteunt een aantal apps waardoor bestuurders gebruik kunnen maken van het navigatiesysteem van de smartphone en kunnen luisteren naar radiostations over de gehele wereld via het internet. Een achteruitrijcamera zorgt voor zicht naar achteren bij het achteruitrijden.

Siri
Daarnaast kunnen MyLink gebruikers die een compatible iPhone nezitten, minimaal de 4S, Siri benutten, een hulpsysteem met diverse mogelijkheden zonder daarbij de ogen van de weg of de handen van het stuur te halen.

Ook in Nederland
De auto komt eind 2013 of begin 2014 ook naar Nederland, maar de prijs is nog onbekend.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.