elektrische U-OV bussen
Alle begin is moeilijk. Vraag is nu of de opstartproblemen op korte termijn verholpen kunnen worden.

Het was een mooie belofte en onvermijdelijk bovendien. Buslijn 1 in Utrecht wordt volledig elektrisch, om op jaarbasis 900.000 kg CO2 te besparen. Het lijkt nog even te gaan duren tot dat moment daar is. De bussen die worden geleverd door het Helmondse bedrijf Ebusco zijn allesbehalve probleemloos. Dat blijkt na vlijtig telwerk. Volgens RTV Utrecht haalt een groot deel van de elektrische bussen het einde van de werkdag niet.

Een medewerker van de zender heeft twee dagen een aantal uren achtereen bussen van lijn 1 geteld, bij de bushalte in de Dichterswijk. Er rijden nu tien elektrische bussen op deze lijn van U-OV, waarvan QBuzz het moederbedrijf is. De helft van de bussen die aan het eind van de middag passeert blijkt een dieselmotor te hebben. Veel elektrische bussen halen het einde van de werkdag dus niet.

Daar liggen diverse oorzaken aan ten grondslag. De deuren haperen, er is sprake van niet goed werkende software en de pantoraaf die het accupakket moet opladen werkt ook niet foutloos. Het is niet gezegd dat de Fyra onder de bussen rondrijdt in Utrecht, maar echt vetrouwenwekkend komt dit niet over.

De Provincie Utrecht en de gemeente Utrecht hebben samen drie miljoen in het project geïnvesteerd. Vervoerswethouder Lot van Hooijddonk wil niet reageren op de probleen met de bussen.

Foto: elektrische U-OV bussen op het persmoment van de fabrikant


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.