Volkswagen E-Up
In de periode 2008-2013 heeft de Nederlandse overheid zo’n 6,4 miljard euro aan belasting ‘misgelopen’ door stimulering van zuinige auto’s. Toch is dat geen reden om te stoppen, aldus minister Kamp.

Hoewel de Autobrief 2.0 is uitgesteld tot medio 2015, heeft minister Kamp van Economische Zaken al laten weten niet te zullen stoppen met het stimuleren van elektrische en semi-elektrische auto’s. Zeker tot en met 2020 zullen deze auto’s profiteren van gunstigere belastingregels om de aanschaf ervan te stimuleren, zo meldt rendement.nl.

Het uitstel van de autobrief 2.0, die eigenlijk al eind dit jaar zou verschijnen, heeft geleid tot een tijdelijk beleid voor 2015. Wie tussen 1 januari 2014 en 31 december 2015 een elektrische auto op naam zet, profiteert 60 maanden van 4%-bijtelling. Kies je voor een plug-inhybride met een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 per kilometer, dan bedraagt het bijtellingstarief 7%. In 2016 blijft het bijtellingstarief voor volledig elektrische auto’s 4% terwijl over plug-ins 15% moet worden bijgeteld. Wat de percentages na 2016 zullen zijn is nog niet bekend, maar je kunt er vanuit gaan dat ze wederom zullen stijgen. Het volle pond ga je echter nog niet betalen.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hoezo misgelopen, de meesten die een 0% bijteller gekocht hebben hadden hun dure benzineslurper al uit de bijtelling gehaald en anders zouden ze een goedkoper alternatief aangeschaft hebben.
Dit is typisch scorebord journalistiek.
Minister, hadde is een arme man.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.