BMW i3
De eerste laadpaal waarmee daarvoor geschikte elektrische auto’s stroom terug kunnen leveren aan het net, is door netbeheerders goedgekeurd.

De vehicle-to-grid-laadpaal is opgenomen in het register van goedgekeurde laadpalen van ElaadNL en nu dus in vrijwel heel Nederland te gebruiken. De Utrechtse wijk Lombok had vorig jaar een wereldprimeur met de eerste ‘Vehicle-to-Grid‘ laadpaal. Een slimme laadpaal die elektrische auto’s gebruikt om lokaal opgewekte zonne-energie op te slaan voor later gebruik.

Deze laadpaal is nu de eerste door netbeheerders in samenwerking met ElaadNL goedgekeurde laadpaal met een 3x63A netaansluiting in de paal. De 3x63A netaansluiting zorgt ervoor dat aan deze laadpaal twee elektrische auto’s op maximaal vermogen (2 keer 22 kW) tegelijkertijd kunnen worden geladen en ontladen. Het terug leveren van stroom is een vergaande vorm van Smart Charging. Met de slimme laadpaal uit Utrecht, kunnen ook de steeds grotere batterijen in elektrische auto’s worden ingezet om zonne-energie op te slaan.

De vehicle-to-grid-laadpaal is ontwikkeld door een consortium van onder andere netbeheerder Stedin, GE Industrial Solutions Nederland, Vidyn, Last Mile Solutions en LomboXnet. Samen met ElaadNL worden nu de mogelijkheden onderzocht om voor vehicle-to-grid een standaard protocol te ontwikkelen zodat dit voor alle elektrische rijders toegankelijk wordt.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Lombok? Dit lijkt mij niet echt een wijk waar veel elektrische auto’s overdag parkeren, misschien ’s nachts, maar dan schijnt de zon niet. Ik zou een parkeergarage/ bedrijventerrijn logischer vinden, of in een “betere” wijk met een hogere elektrische auto dichtheid. (Ipv oude stinkdiesels)

en welke elektrische auto’s ondersteunen dit? Tesla in ieder geval niet (en die hebben de grootste accu). En dat gaat ook niet gebeuren (gratis supercharging en dan daarna weer verkopen?). En je gaat toch je dure auto accu niet gebruiken om het net te ontlasten? Dat lossen ze maar op een andere manier op.
Maar wel knap van de iniatiefnemers dat ze hiermee weer wat subsidie hebben opgestreken…

Over mijn lijk dat iemand aan mijn accu gaat zitten lurken. Denk je “zo, ik zit vol, kan weer X kilometer rijden”, kom je terug bij je auto, is een deel er weer uitgehaald. Nee echt niet hé.

Technisch, dit verhoogt het aantal laad/ontlaad cycli van een Batterij. Dit gaat gewoon niet gebeuren. Iedere eigenaar met een beetje verstand van EV’s klimt direct op de barricaden als die dit soort onzin lees.

@fijnkonijn: leest…

(waar blijft die Edit knop…)

Vooral interessant voor landen dichter bij de evenaar. Daar kan ik nog wel zien dat je met 1 of 2 tesla’s ook je huis off grid kan krijgen. Plus misschien nog een extra batterij erbij, maar dan niet de power wall. Die kan je niet aan de DC kant van je panelen aansluiten helaas en heb je onnodige verliezen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.