Jaguar i-Pace
Er komen meer elektrische auto’s bij op de Nederlandse wegen en als zo vaak kan worden volstaan met één woord; bijtelling.

Want laat het nu net de elektrische auto zijn waarmee nog valt te profiteren van een bijtellingscijfer van vier procent. Ook bestaan er enkele andere fiscale regelingen, waardoor de keuze voor een ev ronduit gunstig kan uitpakken. Amsterdam heeft bijvoorbeeld een gunstige subsidieregeling voor elektrische busjes en andere bedrijfsvoertuigen. De bijtelling gaat overigens op de schop. Na dit jaar wordt er bij elektrische auto’s tot een bedrag van 50.000 euro vier procent bijtelling gerekend, voor het deel van de aanschafwaarde wat daarboven ligt wordt het reguliere bijtellingstarief gerekend. Spottend wordt er ook wel gesproken van Tesla-taks.

Dat betekent dat er dit jaar vooral veel relatief dure elektrische auto’s worden gekentekend en dat is weer goed voor de omzet, zo wordt duidelijk uit de ING Automonitor. De totaal behaalde omzet van elektrische auto’s bedraagt in de eerste helft van dit jaar € 0,52 miljard, een stijging van 50 % ten opzichte van het jaar hiervoor. Wanneer wordt gekeken naar de algehele omzet van nieuw verkochte auto’s, dan is ook hier groei waarneembaar. Het bijbehorende cijfer is € 1,2 miljard, dat is 17 % meer dan het jaar ervoor.

Bij Tesla is er nu nog feestvreugde, de verkoop is dit eerste halfjaar verdubbeld. Het gemiddelde bedrag dat aan een Tesla wordt uitgegeven is liefst € 113.000. Dat zal spoedig veranderen als de Model 3 zijn Europese debuut heeft beleefd. Ook de Jaguar i-Pace kan in het rijtje dure ev’s worden geplaatst, met een aanschafwaarde van circa € 100.000. Door Jaguar is besloten om meer productieruimte vrij te maken voor Nederland.

Ondertussen zorgt de nieuwe WLTP-uitstootnorm voor onduidelijkheid over het prijsniveau van auto’s met traditionele verbrandingsmotoren. De prijzen hangen samen met de uitstoot van CO2 en deze uitstootcijfers worden nu voor iedere auto opnieuw vastgesteld. Dit leidt mogelijk tot prijsverhogingen, maar zorgt momenteel vooral voor veel onduidelijkheid. Zoals valt te verwachten is de populariteit van diesel tanende, als gevolg van het dieselschandaal en oprukkende milieuzones.

In totaal rijden er in Nederland ongeveer 30.000 volledig elektrische auto’s rond.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.