Het “Korean Institute of Science and Technology” (KIST) heeft een techniek ontwikkeld waardoor elektrische auto’s een afstand van 800 kilometer kunnen afleggen op één accu.

Het gaat om een magnesium-lucht accu, ook bekend als Magnesium-Air Fuel Cell (MAFC), welke tot vijf maal zoveel energie kan opslaan dan een lithium-ion accu. Daarbij is de oplaadtijd aanmerkelijk korter. De onderzoekers claimen slechts tien minuten nodig te hebben om een magnesium-lucht accu volledig op te laden aan het stopcontact. In Korea is nu voor het eerst een elektrische auto met magnesium-lucht accu op de openbare weg getest.

Een magnesium-lucht accu/brandstofcel maakt gebruikt van een magnesium anode en zuurstof wordt gebruikt als kathode. Het is echter nog te vroeg om te concluderen dat deze technologie commercieel kan worden toegepast in elektrische auto’s. Zo zijn de kosten nog erg hoog (driemaal zo hoog als bij een auto op benzine). De kosten zullen pas dalen als er meer bekend is over deze accu-technologie en de manieren om het te recyclen. Een korte video kun je vinden op autojunk.

Met dank aan bob voor de tip!


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dat zou interessant zijn, korte laadtijd en lange actieradius! Nu nog voordelig produceren, ben benieuwd.

Sorry dat ik het moet zeggen maar dit is een Onzin verhaal.

Een gemiddelde elektrische auto heeft 20KW/H opslag. Zij spreken over 5x meer opslag. Dus 100KW/H in de zelfde grote en massa aan accu’s. Zou kunnen, maar.. in tien minuten opladen aan het stopcontact? No way!! Dat zou inhouden dat ze 100KW kunnen laden is 10 minuten. Of wel 600KW per uur. Dat is 600.000 W via het stopcontact. En dus 600000W/230V = 2608 Ampere.
En zelf met krachtstroom, 600000W/ 400V = 1500 Ampere.

De kabels om zoveel stroom te verwerken zonder weg te fikken zouden 4 cm doorsnede moeten hebben per stuk. Ik zie dat niet gebeuren tenzij ze met hoogspanning gaan laden.

Het sprookje klinkt goed, maar in de echte wereld blijft het een sprookje.

@flyingd: het benodigde vermogen met krachstroom is iets lager 600000W/690V (3x230V) = 870A.

Maar ook dit is inderdaad nog altijd veel te hoog om uit een “stopcontact” te trekken.

Verder heb ik hier al vaker ontwikkelingen op het gebied van accu’s voorbij zien komen, waar je vervolgens niets meer over hoort.

@desoper: Hoe kom je bij 690V 3-fase spanning (krachtstroom) in Nederland is gewoon 400V.

Snelladen gaat met 500V, maar voor 600kW heb je nog steeds 1200A. Ik weet niet welke superman die kabel gaat tillen, ik krijg hem in ieder geval niet van de grond af.

Dit hele in 5 minuten opladen verhaal gaat gewoon niet werken.

@widodh: tussen twee fasen meet je inderdaad 400V, maar ons net bestaat eigenlijk uit 3 fasen van 230V.

Ode stroomsterkte van te berekenen wanneer alledrie de fasen belast worden, moet je 3x230V = 690V nemen.

@widodh: Ik weet verder niet zo vreslijk veel van snelladen. Maar ik ga er even van uit dat jij het over 500Vdc (gelijkspanning) hebt.

Om het simpel te verwoorden maak je dan dus gebruik van 1 pool. waar dan inderdaad 600.000 / 500V = 1200A doorheen gaat. Je hebt dan dus een 2-aderige kabel (+ en -) nodig waar 1200A doorheen kan.

Verder is het vrijwel onmogelijk om 600kW in de vorm van wisselspanning aan te bieden aan de EV. De accu’s moeten toch geladen worden met gelijkspanning, waardoor je dan ook constant een 600kW omvormer aan boord moet meeslepen.

@desoper: Bij de snellader staat de omvormer buiten de auto. De snellader heeft een directe (DC) connectie met de accu van de auto.

Je hebt dus inderdaad een 2-aderige kabel waar je 1200A doorheen moet jagen bij 500V.

Die kabel waar 1200A doorheen kan, kan ik in ieder geval niet tillen 🙂 Niemand denk ik.

@desoper: je vergeet een elementair deel van het wisselspanningsverhaal:

Vermogen van 3 fase 230V => P= wortel(3) x U x I
Je mag die spanningen niet zomaar optellen omdat ze nooit alledrie tegelijkertijd beschikbaar zijn.

Voor 600kW op 3x230V heb je dus een maximale stroom van 1507A. Ik hoor de netbeheerder al bulderen van het lachten als dit aanvraagt 😀

Om nog even door te gaan over netspanningen (hier in BE) zijn enkel de oudere netten 3x230V. Normaal heb je 3x400V, waar je tussen fase en neuter 230V kan uit halen.

Als je dus een driefasige aansluiting in huis hebt kan je iets grotere vermogens binnentrekken…
Als je een een relatief zware huisaansluiting neemt van 63A en 3x400V kan je je accu van 100kWh opladen op circa 2u30min.

@tjorque: die 230V zijn RMS waardes met pieken van 325V. omdat je deze 3x hebt, mag je die dus wel bij elkaar optellen.

@desoper: vergeet je dan niet de faseverschuiving?

@tjorque: nee omdat je uit gaat van de RMS waarde niet. De RMS-waarde is de gemiddelde waarde van de spanning.

230VAC zoals wij die kennen is spanning in een sinusoide. Deze sinusoide heeft pieken van +325V en -325V. Als je deze sinusoide gelijkricht, dus alleen maar positieve pieken van 325V, en hiervan het gemiddelde neemt (Dus de RMS-waarde) dan kom je uit op 230V. De fase-verschuiving is dan niet meer van belang.

Tesla Model-S maakt gebruikt van een twin lader. Twee keer 10KW. En dus twee keer 23A. twee extra groepen in de meterkast met 32A zekeringen zijn daarvoor nodig.

Iets meer dan 4 uur Laden voor de 85KW versie. voor gebruik in nederland prima. maar 4 uur laden is lang als je naar Zuid Frankrijk wil. helaas onoverkoombaar. Een range extender is een oplossing.

Wat betreft de Accu’s die de Koreanen zouden hebben uitgevonden. Dat is natuurlijk wel interessant, omdat het gewicht van de accu’s 5x lager kan worden. En dat is weer goed voor acceleraties.

In ben benieuwd naar de uiteindelijke producten.

@flyingd: De Model S kan in de EU met 3-fase laden. Bij 32A is dat 22kW, ofwel zo’n 5.5 uur laden voor een 100kWh accu.

@widodh: klopt, 32A x 690V = 22080w.

Ik hoop dat je nu aanneemt, dat je 690V moet gebruiken bij het berekenen van vermogens, waarbij je 3 fasen van ons net gelijkmatig belast.

@desoper: Ik wil hem aannemen, maar ik weet niet of het dé manier is.

De berekening is volgens mij: (400V * 32A) * sqrt(3) = 22kW

De uitkomst is het zelfde, eens want 400V keer sqrt(3) is ook 690 🙂

Door verder uit te gaan van 230V ga je er vanuit altijd de nul te gebruiken, wat zorgt voor meer Amperés omdat het voltage lager is.

Anyway, we komen op het zelfde uit 🙂

@widodh: “Door verder uit te gaan van 230V ga je er vanuit altijd de nul te gebruiken, wat zorgt voor meer Amperés omdat het voltage lager is.”

Dit is onjuist, wanneer je alledrie de fasen gelijk belast, blijft de nul onbelast. Anders zou je voor bijvoorbeeld een huisinstallatie altijd een dikkere nul-draad moeten hebben. Dan zou je wanneer je 3 fasen belast met 16A dus 3x16A = 48A door de nul laten lopen. Maar in dit van 3 fasen belasten met 16A loopt er juist 0A door de nul. Om dit te verklaren daar begin ik liever niet aan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.