Als het stroomnet een auto voorziet van elektriciteit, kan deze EV toch ook het omgekeerde doen?

Sinds 2011 werken het Amerikaanse energiebedrijf NRG Energy en de Universiteit van Delaware aan een manier om stroom niet alleen áán een elektrische auto te leveren, maar ook terug te krijgen. Het idee hierachter is om een stabiel elektriciteitsnet te creëren. Bij duurzame elektriciteitsbronnen, zoals zonne- en windenergie, is de levering niet constant. Op een bewolkte dag zonder wind kan er minder elektriciteit worden opgewekt dan op een zonnige, winderige dag. Het kan dus zijn dat er op een bepaald moment méér energie wordt geproduceerd dan wordt afgenomen, of juist andersom. Om deze pieken en dalen terug in balans te brengen, is er een opslag nodig.

De accu’s van een elektrische auto kunnen prima dienst doen als energieopslag. Een overschot kan op de batterij geladen worden, een tekort gaat weer terug het net op. Hiermee blijft het elektriciteitsnetwerk in balans, maar het kan ook in het voordeel van de autobezitter werken. Als de EV meer stroom teruggeeft dan gebruikt, wordt het verschil terugbetaald. Op welke schaal dit project zal worden ingezet is niet bekend, maar voor EV minnend Nederland is het zeker een aantrekkelijk idee.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

en mijn rijgedrag/tijdstippen vallen samen met het opwekken van groene energie? De wagen zal volledig opgeladen zijn wanneer ik beslis om een lange rit te maken? Zelfs voor woon-werkverkeer zal mijn elektrische wagen meer dan de halve werkdag nodig hebben om op te laden om terug thuis te geraken, laat staan dat ze van die energie dan gebruiken vooraleer ik kan vertrekken.
Theorie ja, maar praktisch niet onderbouwd.

Tesla had hier ook een antwoord op: Ze willen V2G (Vehicle 2 Grid) niet omdat je op die manier extra laadcycli krijgt op de accu wat niet goed is voor de levensduur.

Er zijn accu typen die een lage dichtheid per KG hebben, maar wel 20.000 laadcycli kunnen hebben. Dit kunnen beter strategisch als buffer in het netwerk worden gezet dan alle auto’s gebruiken.

Maar inderdaad ook leuk als mijn auto net vol is en dan weer leeg begint te lopen omdat het netwerk er om vraagt.

Ik zie dit uiteindelijk praktisch nooit werken.

@widodh: Dit kan inderdaad nooit goed zijn voor je accupakket. Er zou dan op zn minst een vergoeding tegenover moeten staan.

Ik zou ook niet willen dat mijn brandstofmotor gaat draaien als aggregaat bij grote vraag van het net.

Grappig om hier mijn foto van mijn eigen auto op mijn eigen oprit terug te zien (die hier uiteraard stroom van het net – of eigenlijk mijn zonnepanelen – aan het trekken was). No problemo; ik heb hem geloof ik eens geupload hier.

Ik heb een paar maanden geleden afscheid genomen van de Karma, en dat was eigenlijk net op tijd.

@mattraket: Je laatste zin klinkt spannend: hoe en waarom was je net op tijd om afscheid van ‘m te nemen?
Technisch? Fiscaal? Karma 😉 ?

@mout: Achteraf gezien op tijd, want het bedrijf is nu bijna failliet – met alle gevolgen van dien voor garantie, onderhoud e.d. – en ik denk niet dat ik de auto nu nog voor een redelijk bedrag had kunnen kwijt raken. En doorrijden is ook niet iets waar ik als Karma-eigenaar naar had uitgekeken, want het is afwachten hoe lang de auto’s op de weg kunnen worden gehouden als er geen support meer is vanuit het bedrijf in Amerika. Een erg spijtige situatie voor alle huidige Karma-eigenaren en voor de Nederlandse dealer die me altijd geweldig heeft ondersteund.

@mattraket: Ow ja. Het faillissement. Had ik even niet aan gedacht. Jammer, overigens.

@mattraket: even uit nieuwsgierigheid een paar vraagjes:
-Hoeveel km heb je ongeveer elektrisch gereden, en kon je merken dat de accucapaciteit is afgenomen?
-Hoeveel heeft de auto ongeveer afgeschreven?
-Zijn er nog hoge onverwachte kosten aan de auto geweest?

@melkkoe:
– Ik had er 21.000 km mee gereden, gemiddeld 1 op 60. De stroom kwam volledig van (eigen) zonnepannelen. Dus hij was wel degelijk zuinig dus, maar het puur elektrisch bereik bleef wat achter bij wat er in het vooruitzicht was gesteld. Er was echter geen sprake van afname van de accucapaciteit, het werd juist in de loop van de tijd ietsje meer.
– De exacte afschrijving houd ik liever voor me. Het was in elk geval redelijk wat. Maar dat heb je altijd in het eerste jaar, zeker bij een onbekendere auto.
– Er waren geen onverwachte kosten voor mij. Vier jaar garantie en gratis onderhoud. Er waren wel twee recalls om wat te vervangen, maar die werden uiteraard door Fisker betaald.

@mattraket: bedankt voor de info. Goed om te horen dat de accucapaciteit niet afneemt (in ieder geval het eerste jaar nog niet).
Dat het elektrisch bereik achter blijft zal bij iedere EV wel zo zijn.

De argumenten gaan veel minder op voor EU, omdat het netwerk hier veel meer doorkruist is en de dag en nacht momenten kleiner zijn.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.