Drie op de vier Nederlanders geloven dat de elektrische auto de komende tien jaar een toekomst heeft. Maar een ruime meerderheid van de Nederlanders (67,6%) kiest voor een benzineauto als volgende auto, vanwege de prijs.

Dat blijkt uit een onderzoek van Bosch. Volgens 82,6% wordt de elektrische auto duurder dan een met een traditionele verbrandingsmotor.

Auto blijft het meest gebruikte vervoermiddel
De auto blijft het meest gebruikte privé-vervoermiddel. Mannen zitten vaker in de auto dan vrouwen (79,3% tegenover 68,2%). Een op de vijf Nederlanders gebruikt dan weer de fiets het vaakst. Bij vrouwen loopt dit zelfs op tot 25,9%. Op plaats drie van meest gebruikte voertuigen staat in Nederland de elektrische fiets: 2,6% van de respondenten zegt die het vaakst te gebruiken.
Terwijl de auto vooral voor vakantie, functioneel vrijetijdsgebruik (kinderen ophalen, boodschappen doen…) en woon-werkverkeer wordt gebruikt, is de fiets de nummer 1 voor vrijetijdbesteding. Toch gebruikt ook een kwart van de Nederlanders de fiets voor woon-werkverkeer.

Nederland blijft een benzineland
Een meerderheid van de respondenten rijdt met een benzineauto (79,8%) en 67,6% wil deze ook vervangen door een benzineauto. De redenen om voor benzine te kiezen zijn de aankoopprijs en het aantal afgelegde kilometers.
Nederlanders beschouwen benzine als het meest milieuvriendelijk: 64,8% (tegenover 60,9% in 2009). Volgens 40,5% van de respondenten stoten deze auto’s minder roet uit en volgens 39,4% minder CO2. “Het milieuvriendelijke imago van benzine blijft overeind”, zegt Hans Driever, senior consultant bij TNO. “Toch bestaan er nog altijd misverstanden over emissies. De CO2-uitstoot bij benzineauto’s ligt hoger dan bij vergelijkbare dieselauto’s. De consument linkt het verbruik duidelijk niet aan de uitstoot van CO2. In werkelijkheid is de CO2-uitstoot lager bij een dieselauto omdat die minder verbruikt.”
Van de respondenten overweegt 7,6% als volgende auto voor een hybride te kiezen. In België ligt dat percentage opvallend hoger: 14,6%. Ook het geloof in de toekomst van hybride auto’s ligt in België (83,3%) hoger dan in Nederland (80,3%), waar het aantal ‘believers’ tegenover 2009 met ruim 5% is gedaald.
Potentiële kopers noemen het milieu als belangrijkste redenen om een hybride aan te schaffen (78,5%). Premies spelen veel minder een rol (47,6%). “Kopers blijken steeds meer met milieu bezig te zijn”, aldus Hans Driever.

Diesel- en benzinemotoren worden nog zuiniger
Dat de huidige verbrandingsmotoren de komende 10 jaar nog zuiniger en milieuvriendelijker kunnen worden, staat voor 94,8% van de respondenten vast. 68,9% van de respondenten is bereid extra te betalen voor een zuinigere diesel- of benzineauto indien de totale gebruikskosten hierdoor afnemen. “Net als in de eerste enquête van 2009 gaat een grote meerderheid van de Nederlanders ervan uit dat de auto-industrie de huidige verbrandingsmotor nog een stuk zuiniger kan maken. Bij Bosch verwachten wij dat het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van deze auto’s inderdaad met 25 tot 30% kan dalen. Over enkele jaren zal een compacte dieselauto nog slechts 3 liter per 100 kilometer verbruiken”, zegt Divisional Director Automotive Technology Bosch Benelux, Filip Boelens.

Geloof in elektrische auto stabiel, prijs is grootste struikelblok
Tegenover de eerste enquête in 2009 is het geloof van de Nederlander in elektrische auto’s stabiel gebleven: 75,1% denkt dat er een toekomst voor is in de komende 10 jaar. Toch overweegt nauwelijks 1,5% van de respondenten als volgende auto voor een elektrische te kiezen. Grootste struikelblok is de prijs: hoewel bijna een op de vijf respondenten denkt dat een elektrische auto evenveel zal kosten of zelfs goedkoper zal zijn, is de grote meerderheid (82,6%) ervan overtuigd dat een elektrische auto duurder is dan een traditionele. 89,3% is niet bereid deze meerkosten te betalen.
61,6% gaat ervan uit dat een elektrische auto meer dan 20.000 euro kost. Een kwart van de bevraagde Nederlanders verwacht zelfs meer dan 30.000 euro te moeten betalen voor een elektrische auto.
“Het valt op dat de grootste rem voor introductie van elektrische auto’s de prijs is, en niet zoals soms wordt gesteld het rijbereik ervan”, aldus Hans Driever. 48,7% van de Nederlandse respondenten vindt het huidige rijbereik van 150 tot 200 kilometer geen bezwaar. In België blijkt dit een veel groter struikelblok: daar vindt 63,1% het huidige rijbereik onvoldoende.
Van degenen die 150 tot 200 kilometer rijbereik onvoldoende vinden, is driekwart van mening dat het rijbereik minstens 500 kilometer moet zijn, overeenkomstig de huidige auto’s met traditionele verbrandingsmotor.
Alternatieve businessmodellen, zoals het leasen van de batterij of van de volledige elektrische auto, zijn nog weinig bekend bij de respondenten.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.