Auto’s met een verbrandingsmotor onder de kap zijn vergeleken met EV’s een stuk duurder uit in onderhoud. Volgens Die Welt scheelt dat gemiddeld 35% in de kosten. De belangrijkste, en voor de hand liggende redenen zijn omdat er minder slijtagedelen, geen motorolie of uitlaat in of onder een elektrische auto te vinden is.

Jaarlijks onderhoud aan een benzine- of dieselauto kost in acht jaar gemiddeld €3.650, uitgaande van een kilometrage van 8.000. EV-eigenaren die eenzelfde aantal kilometers afleggen zijn slechts €2.350 kwijt volgens het Institut für Automobilwirtschaft (IFA). Ook het feit dat EV’s regeneratief remmen (op de e-motor afremmen en daarmee stroom opwekken) scheelt in de kosten, aangezien conventionele remmen minder snel slijten.

Een EV blijft natuurlijk wel duurder in aanschaf, maar dat kan bij hoge kilometeraantallen rap terugverdiend worden.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik vind 35% dan behoorlijk tegen vallen, ik had eerder 60 ~ 70% willen zien.

Zo veel in een ICE dat kapot kan en wat na moet worden gekeken wat een EV allemaal niet heeft.

@widodh: Of het toont juist aan dat er naast een ICE nog veel meer slijtagegevoelige onderdelen in een auto zitten.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.