Audi doet al geruime tijd onderzoek naar elektrisch vervoer. Het resultaat van drie jaar ontwikkelen heeft geleid tot een nieuwe elektrische aandrijflijn die als basis dient voor alle toekomstige EV’s van het merk uit Ingolstadt.

Met het project waar onder meer Bosch en de RWTH Aachen Universiteit aan deelnamen was 36 miljoen euro gemoeid. Onder de naam Audi Electronics Venture GmbH (AEV) deden de Duitsers onderzoek naar een ‘schaalbaar’ platform dat in verschillende type auto’s dienst kan doen; van sedan tot sportwagen.

Audi F12 e-racer
Het prototype van dit platform is bedekt met de huid van een Audi R8. De F12, niet te verwarren met de nieuwste van Ferrari, telt twee elektromotoren tussen de achterwielen, en een die de vooras aandrijft. Laatstgenoemde is de enige krachtbron (50 kW) in werking op lage snelheden, pas wanneer het acceleratiepedaal dieper wordt gevloerd komt de 153 kW (205 pk) en 550 Nm van alle e-motoren opgeteld beschikbaar.

Twee accupaketten
Een bijzondere noviteit is dat Audi gekozen heeft voor twee aparte accupakketten, beiden met een verschillend voltage. In de middentunnel hangt een accupakket bestaande uit 80 macrocellen die 146 Volt leveren (15,36 kWh). Meer brute e-kracht is van de achterste batterij afkomstig. Deze uit 120 cellen opgebouwde accu levert 216 volt en kunnen 23,04 kWh opslaan. Een DC/DC omvormer zorgt ervoor dat het voltage dat naar de elektromotoren gaat altijd gelijk is. Bij deellast is dit rond de 200 Volt. ‘Volgas’ loopt dit op tot 440 Volt.

Meer op komst
De bedrijven die in het consortium zitten hebben al aangekondigd verder te willen ontwikkelen. De focus zou zich nu ook gaan richten op warmtemanagement. Ook wordt er naar nieuwe materialen voor de behuizing van de accu’s gekeken, zoals met koolstof versterkt plastic. Iets dat bijdraagt aan het reduceren van het gewicht.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.