Een spirituele opvolger van de Volkswagen Phaeton, met een volledig elektrische aandrijflijn? Project Trinity is met nevelen omhuld.

Wil Volkswagen als producent van elektrische auto’s serieus worden genomen, dan is een topmodel aardig onmisbaar. Het is immers zo dat de eerste de beste ev die met recht een Volkswagen is, nooit een nekkendraaier zal zijn. Hoogstens een GTI-achtige wordt interessant gevonden. Met een grote en dure auto slaat men pas echt twee vliegen in een klap: het publiek kan wordt voor het merk gewonnen en tegelijk laat de fabrikant zien waartoe het in staat is.

Waar het MEB-platform er is voor de gemiddelde Volkswagen, is er voor het topmodel een ander platform. Het lijkt niet te gaan om het J1-platform waar de Audi e-tron GT en Porsche Taycan gebruik van maken.

Nieuwe standaarden worden gezet op het gebied van actieradius, laadsnelheid en digitalisering. Bij Volkswagen draait men voor grootspraak de hand niet om. Het is in ieder geval te hopen dat de software geruisloos haar werk doet en dat alles van meet af aan werkt. Beloofd wordt dat opladen net zo snel gaat als tanken, voor de armzaligen die meer dan eens honderden kilometers lang over eentonige snelwegen voortrazen en meer dan eens tot ultra-snelladers zijn veroordeeld. De auto wordt voorbereid op Niveau 4 van autonoom rijden, dat betekent dat zonder enige hulp van de bestuurder kan worden gereden in een geografisch afgebakend gebied.

“We zullen de manier waarop we auto’s bouwen volledig opnieuw gaan vormgeven. Digitalisering, automatisering en een lichtgewicht constructie spelen daarbij een belangrijke rol,” aldus Volkswagen CEO Ralf Brandst├Ątter. Vooral gewichtsbesparing is een zeer interessante, want dat zorgt voor betere en effici├źntere auto’s.

Ook bij het aanstaande topmodel, een lage en sportieve sedan, zal het aantal varianten dat wordt aangeboden zo beperkt mogelijk zijn. De hardware is uniform, diversiteit is er bij de software. Dat zit zo, het “digitale ecosysteem” maakt het mogelijk om functies te activeren: bepaalde opties zullen ter betaling beschikbaar zijn in het menu. Het Tesla-model wordt toegepast. De auto zelf gaat door voor drie-eenheid, ofwel Trinity in het Latijn.

Wat er naast de Volkwagen Trinity komt aan auto’s die van het nieuwe platform gebruikmaken, is onduidelijk. Eerstgenoemde is er vanaf 2026, zoveel is zeker

Beeld: VW Trinity in de huidige vorm, in de computerwerkelijkheid


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.