VW ID
Voor Volkswagen wordt 2019 het jaar van de waarheid. Dat is het jaar waarin de elektrificatieslag van het merk moet beginnen.

Grote uitspraken, gouden bergen. Dat is wat Volkswagen deze dagen belooft, niet geheel ten onrechte. Nog altijd kampt Volkswagen met een bescheiden imagoprobleem. De elektrische auto is de vlucht voorwaarts. Enige tijd terug is er een aardig compleet aanbod aan ID-modellen getoond, deze zullen de vaste bezoekers bekend voorkomen. De eerste die bij de dealer komt te staan is de VW ID, volgens Volkswagen is dit niet minder dan de Kever van de toekomst met een nederige vraagprijs die nog onder de 20.000 euro komt te liggen. Gaat dit ook echt gebeuren?

Volkswagen doet er nogal lang over om zijn elektrische auto’s op de markt te brengen. Uiteraard kennen we de VW e-UP en de e-Golf, de eerste is met succes uit de markt geprijsd en ook de tweede is nogal duur en excelleert niet. Het is uiteraard de eerste poging van het merk, dus bezwaarlijk is dat allemaal niet. Kwalijker is dat de VW ID er ook al best lang is, maar niet verder is gekomen dan de conceptfase. Sinds 2016 weten we al hoe de nieuwe wagen voor het volk eruit ziet. De VW ID oogt ook gewoon alsof die af, maar de productieversie laat op zich wachten.

Ondertussen wordt door Volkswagen wel met enige regelmaat gezegd dat Volkswagen heus beter is dan Tesla en dat de auto’s bovendien kunnen worden aangeboden voor de helft van het geld. Moeten we dit geloven? Het jaar van de waarheid komt eraan. Eind 2019 komt de VW ID Neo op de markt, zoals de productieversie van de ID lijkt te gaan gaat heten. De elektrische auto’s van VW komen op het speciaal ontwikkelde MEB-platform (Modulaire E-Antriebs-Baukasten) te staan. Dus als de eerste elektrische auto er eenmaal is, dan kan het snel gaan.

Het is afwachten of de VW ID Neo verwordt tot auto die iedereen wil hebben, een auto die enerzijds net zo gewoon is als een Golf, en waarvoor niemand zich rekenschap hoeft te geven, en anderzijds gewoon goed is gebouwd en probleemloos functioneert. Het lijkt erop dat de ID Neo een elektromotor krijgt die een vermogen van 125 kW (170 pk) en een koppel van 300 Nm levert. Er komen accupakketten met verschillende groottes, in de basisspecificatie heeft het accupakket een capaciteit van 48 kWh. Prima waarden, maar niet heel erg uitzonderlijk. Snelladen gaat met maximaal 125 kW, aardig wat sneller dan nu gebruikelijk is.

Maar als Volkswagen echt zo ver is, zijn dan niet alle andere merken minstens even ver met elektrisch rijden? En krijgt Volkswagen de levering van accupakketten wel onder de knie, zodat er na bestelling van een ID niet oneindig hoeft te worden gewacht op de levering?


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Het geeft mij een dubbel gevoel.
Enerzijds is het fantastisch dat eindelijk een bestaande grote fabrikant zo groot inzet op elektrisch rijden, prima.

Anderzijds hebben ze een erg groot woord en duurt het inderdaad erg lang voor er iets serieus gebeurt.
Naar mijn idee hebben ze gewoon helemaal geen haast, de winst met ICE motoren is prima en elektrisch is gewoon een risico.
Ze moeten veel meer en duurder inkopen dan vroeger en dan is er nog de acceptatie door het publiek.
Zolang de Tesla model 3 nog niet in Europa geleverd wordt wachten ze het gewoon af.

Het duurt allemaal ontzettend lang bij VW. In het artikel wordt gesproken over 2019, op de VW website vermelden ze dat de eerste ID modellen in 2020 uit komen. En waar blijft de (semi) elektrische Transporter??? Zelfs een hybride met een actieradius van 80km WLTP zou al een enorm verschil maken, aangezien erg veel werkverkeer binnen die straal plaats vind. Denk aan alle loodgieters, elektriciens, stukadoors etc. VW lijkt er geen haast mee te hebben.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.