Einrides autonome vrachtwagen
Is vrachtwagenchauffeur een uitstervend beroep en moeten we daar rouwig om zijn?

Het vervoer wordt de komende jaren steeds autonomer. Daar mag iedereen zijn eigen mening over hebben, maar het lijkt een vrij onwrikbare situatie. De vraag is eigenlijk ook hoe leuk het is, kilometers lang koersen op een snelweg naar een verre bestemming. Om het leven van de vrachtwagenchauffeur te vergemakkelijken komt de Zweedse fabrikant Einride met de T-pod, een even futuristische als autonome vrachtwagen.

De fabrikant wil dat er tegen 2020 in Zweden een vloot van 200 T-pod’s rondrijdt. De vrachtwagen is 7 meter lang en heeft een laadcapaciteit van 15 europallets. Bij volledige belading is het gewicht 20 ton. Het rijbereik is 200 km. Momenteel werkt de fabrikant aan oplossingen voor het opladen van de vrachtwagens. Er zijn plannen om 2.000.000 pallets per jaar te transporteren.

Hoewel de vorm anders suggereert ontbeert de vrachtwagen een cabine, hij komt immers autonoom vooruit. Dat wil zeggen, op snelwegen is menselijk ingrijpen overbodig. In de stad is het een ander verhaal, dan gebruikt iemand ver weg een afstandsbediening om de truck te laten rijden. Op de snelweg wordt het rijgedrag van de zelfrijdende vrachtwagen in de gaten gehouden, menselijk ingrijpen is altijd mogelijk. Einride noemt dit zelf een hybrid driverless approach. Het klinkt niet direct vertrouwenwekkend, bovendien zit de “chauffeur” ergens in een saaie omgeving naar een beeldscherm te turen in plaats van daadwerkelijk onderweg te zijn. Niet bepaald een win-winsituatie.

Al dit najaar moet de eerste T-pod worden geleverd. We zullen zien. (Via: venturebeat.com)

Afbeelding: screenshot van einride.eu


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.