Het ‘nieuwe‘ Saab is op zoek naar dealers. Dat kan worden opgemaakt uit een brief die National Electric Vehicle Sweden, de nieuwe eigenaar van Saab, deze week heeft verstuurd aan alle voormalige Saab-dealers in Nederland.

Oude tijden herleven
NEVS is van plan om de oude 9-3 weer in productie te nemen, en een elektrische versie te fabriceren. Daarvoor hebben ze uiteraard verkooppunten nodig en polste NEVS alvast in hoeverre de voormalige Saab-dealers geïnteresseerd zouden zijn in een hernieuwd dealerschap.

In de brief wordt door vice-president Mattias Bergman van NEVS gezegd:

“In deze fase kunnen we ons niet verbinden tot toekomstige zakenrelaties, maar we zouden graag vernemen of u interesse zou hebben om deze dialoog voort te zetten in een later stadium.”

Ruud Blokhuis, directeur van Saab-dealers in Arnhem, Apeldoorn en Utrecht, reageert verheugd op het schrijven uit Zweden, zo wist BOVAG.nl op te tekenen:

“Dit is het eerste signaal dat ze serieus bezig zijn met de opstart van het nieuwe Saab. Dit is ook het bewijs dat NEVS niet alleen elektrische Saabs voor China produceert, maar ook voor de Europese markt. Natuurlijk willen wij van de ontwikkelingen op de hoogte worden gehouden en zijn wij in beginsel geïnteresseerd in een nieuw dealerschap. Maar: alles valt of staat met de voorwaarden. Die moeten kloppen. Zo wil ik weten wat de marges zijn die we kunnen maken.”

Productie in 2014 van start?
Bergman schrijft verder dat NEVS begin 2014 met de productie wil starten van de elektrische Saab 9-3. De Zweedse topman meldt voorts dat NEVS van plan is de productie van onderdelen voor de meest recente versie van de 9-3 te hervatten.

Chinees geld
Onlangs werd al bekend dat het investeringsbedrijf van de stad Qingdao omgerekend 235 miljoen euro heeft toegezegd voor een aandeel van 22% in Saab, het voormalige automerk van Victor Muller. Een deel van de deal is dat de auto’s die Saab eventueel in Zweden gaat produceren via de haven van Qingdao China binnenkomen. Mocht er te weinig capaciteit zijn in de Saab-fabriek te Trollhättan, dan zal NEVS in Qingdao een tweede fabriek bouwen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hoe oud is de 9-3 ondertussen… ?

De correcte vraag is: hoeveel lijkt de 9-3 van begin 2011 nog op die van 2002? De bodepmplaat was al zo verschillend van de Vectra dat de 9-3 niet door Opel kon gebouwd worden. Dat is alleen maar extremer geworden, denk maar aan de XWD die Saab “achter de rug” van GM heeft onwikkeld op dat platform. En op datzelfde platform hebben ze elektrische aandrijving getest. En een hybride cabrio op ontwikkeld nog voor GM klaar was met de Volt. Mét een volledig bruikbare koffer. Leeftijd lijkt met dus minder van belang. Tenzij je belang hecht aan de marketingpraat van de Duitsers die elke gelegenheid aangrijpen om te claimen “dat het platform significant gewijzigd / volledig nieuw is”.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.