BATTERIE Belfast
Het Egomap navigatiesysteem houdt rekening met de acculading en oplaadpunten langs de route.

Egomap, ontwikkeld door het Noord-Ierse South West College en Action Renewables, werd gelanceerd in Belfast tijdens de BATTERIE conferentie voor alternatieve brandstoffen en technologie├źn. Het navigatiesysteem plant een route die het meest geschikt is voor een elektrische auto. De aankomsttijd houdt dan ook rekening met eventuele laadstops.

Momenteel wordt Egomap nog getest in Noord-Ierland. Naast het navigeren van een (elektrische) auto, vergelijkt Egomap openbaar vervoer met ‘gewone’ en elektrische auto’s om te berekenen hoeveel CO2 gebruikers kunnen besparen.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Jammer dat het ook niet al lang bestond voor brandstof/hybride auto’s…
“ik wil alleen tanken bij tankstation X (want daar heb ik een tankpas van), roep op tijd dat ik moet tanken… Zo moeilijk is het allemaal niet.
Navigatie systemen zijn ondanks hun leeftijd nog steeds infantiel qua ontwikkeling.

Zelf nu nog anno 2014 hebben de meeste navigatie systemen (DomDom/Garmin/Navigon/Cygic) nog moeite met files. DomDom laat je gerust de afrit en oprit nemen, omdat dat sneller is. Garmin laat je vlot (bijvoorbeeld in Wales en Ierland) een binnendoorweg nemen omdat je daar net zo snel mag als over de snelweg maar het kost je wel een factor 10 meer tijd. Cygic laat je gewoon 10km heen en terugrijden omdat ie een afslag niet kent.

Nog zo’n nag van DomDom, als je een straat niet pakt omdat die afgesloten is, omdat het licht rood blijft en de andere weg niet, dan blijft ie zo hard rekenen dat je de straat elke keer voorbij bent… “Herberekenen.. sla li…. herbereken, sla … herberekenen,, sla links a, herberekenen.. ga 20 km rechtdoor”..

Hoe moeilijk kan het zijn om per straat alvast te berekenen wat ik moet doen als ik de huidige weg niet neem?

Gewoon een navigatie dat fileinformatie via internet op haalt, via TMC EN via DAB, standaard sluiproutes berekent als de snelweg vol staat, herkent aan je acceleratie of snelheid dat je haast hebt, die niet teveel (WAZE, na 7x keer weet ik wel dat ik de afrit moet hebben hoor) en niet te laat roept dat je moet voorsorteren (DomDom en Garmin op bijvoorbeeld 5 strook voorsorteervakken).

Elke dinsdag en donderdag staat het vast in Nederland, je zou kunnen verwachten dat zo’n navigatie dan wel een alternatieve route had kunnen verzinnen met de historische data. En dan niet toepast op een feestdag ofzo.

minputen DomDom =
* menu wat je alleen snapt als je eerste navigatie een DomDom was.
* herberekenen van route duurt te lang, zelfs bij de snelste en nieuwste
* wat heeft vodafone te maken met mijn lokatie?

minpunten Garmin =
* vooral geent op de Amerikaanse markt die toch wel echt heeeeel anders is dan de Nederlandse
* kaartupdates via NavTech zijn echt traag.. 4 jaar voor een update doorvoeren die op hun eigen website is toegevoegd met foto’s?
* welke debiel verzint het om een navigatie systeem uit te brengen met Amerikaanse en Europeesche kaarten tegelijk? Alsof je elke dag met je auto op en neer vaart? en vervolgens krijg je elke keer waarschuwingen dat je Amerikaanse kaarten verouderd zijn.. ja duh… kom daar nooit meer.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.