Volkswagen XL1 op Nederlands kenteken
Op de 11e van de 11e heeft de eerste Volkswagen XL1 een Nederlands kenteken gekregen. Een passende datum: de auto heeft namelijk een vastgesteld verbruik van 1 op 111 en is daarmee de zuinigste productie-auto ter wereld.

In Nederland rijden inmiddels twee XL1’s, met de chassisnummers 17 en 38. Wereldwijd zijn 150 van de 200 voor klanten beschikbare XL1’s verkocht. Chassisnummer 200, de laatste uit de serie, gaat naar zijn bedenker: Volkswagen-topman Ferdinand Piëch.

De straattoelating voor de XL1 vereiste een speciale permissie van de RDW. In plaats van conventionele buitenspiegels heeft de XL1 als eerste auto’s op de Nederlandse wegen e-Mirrors, ofwel camera’s die het gebied achter de auto zichtbaar maken op twee displays. De kosten van deze auto in Nederland? Volgens de RDW is de catalogusprijs 114.486,- Euro.

Aan zo’n beetje elk onderdeel van de tweezits Volkswagen XL1 zit een verhaal van vernieuwing. De speciale e-Mirrors dragen bijvoorbeeld bij aan de extreem gunstige luchtweerstand van de XL1, met een Cw-waarde van 0,189 de laagste ter wereld. Ten behoeve van een zo laag mogelijk gewicht (totaal: 795 kg) zijn veel structuur- en carrosseriedelen van koolstofvezel, de zijruiten van polycarbonaat en de versnellingsbak van magnesium.

De plug-in hybride-aandrijflijn van de XL1 bestaat uit een tweecilinder TDI-dieselmotor (48 pk) en een e-motor (27 pk). De XL1 heeft een begrensde topsnelheid van 160 km/h; de aerodynamica is zo efficiënt dat een topsnelheid van 200 km/h mogelijk zou zijn met de 48 pk dieselmotor. De energiezuinigheid komt ook tot uiting in het officieel vastgestelde verbruik van 1 op 111. Én in het feit dat de XL1 voor het aanhouden van een constante snelheid van 100 km/h maar 8,4 pk nodig heeft.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Toch knap dat Alfa Romeo een veel bredere sportauto met een zwaardere motor kan neerzetten en slechts 100 kg meer weegt. Toch handig, geen accupakket.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.