Het slimme van deze laadpaal zit hem in het feit dat de paal stroom kan terugleveren als er veel vraag is.

Nederland krijgt 45 slimme laadpalen. Het gaat hier om laadpalen die een overschot aan groene stroom kunnen terugleveren als er veel vraag naar stroom is. De gebruiker krijgt zo geld terug of kan zijn of haar elektrische auto opladen tegen een gereduceerd tarief.

Vandaag zal staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) in Culemborg een van de eerste nieuwe slimme laadpleinen openen. Ze zal als eerste gebruik maken van zo’n slimme laadpaal. Haar dienstauto zal aan de paal gehangen worden. Vervolgens krijgt de dienstauto groene stroom dat afkomstig is van een andere elektrische auto.

De stroom in de laadpalen is afkomstig van 784 zonnepalen. Deze zijn aangebracht bovenop het laadplein. Mede door dit initiatief is Nederland koploper als het gaat om laadpunten per vierkante kilometer. De staatssecretaris hoopt dat meer gemeenten kiezen voor dit soort slimme laadpleinen.

Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur gaan de eerste laadpleinen in de gaten houden. Lessen, tips en ervaringen worden gedeeld met andere gemeenten, mochten ze ook interesse hebben in zo’n laadplein.

Nederland kan vanaf nu niet alleen groen, maar ook slim laden. En dat is goed nieuws. Slim laden maakt elektrisch rijden nog interessanter. Het is laden op maat. Je bepaalt zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of teruglevert aan het net. Daarmee is het dus goed voor je eigen portemonnee, voor een betere balans van het stroomnet en voor het gebruik van meer groene energie. Slim laden heeft veel potentie.

Staatssecretaris van Veldhoven


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Je gaat daar toch heen om je auto op te laden, niet om met jouw auto andere auto’s op te laden? Voor de acceptatie van elektrisch rijden moet het laden zo snel mogelijk gaan en in één richting in de batterij en zeker niet er uit.

@mashell: Dit project is ook een deelauto project van een aantal leafs. Die wagens zullen daar veel staan en dus aangesloten om als opslagbuffer te dienen. Het dient meerdere doelen. Daarnaast zal het plein zo veel mogelijk de zonneenergie inzetten om andere autos te laden. De software zorgt er ook voor dat de autos altijd voldoende opgeladen blijven voor gebruik

@robbystoned: voldoende geladen is gewoon vol.
Smartgrid oplossingen moeten we niet willen, het is slechts een workaround voor het niet willen investeren in infrastructuur en hoeveel lintjes je ministers ook laat doorknippen met lachende bobo’s er bij het ondermijnt de acceptatie van elektrisch rijden.

Ik zie het probleem niet. Het is juist heel slim om stilstaande auto’s als buffer te (kunnen) gebruiken, de meeste staan toch 20 uur per dag stil, of langer.

Zet er een korting tegenover en ineens heeft niemand er nog moeite mee. Het is vooral slim omdat er dan dan verder weinig hoeft te worden geïnvesteerd in het net, de auto’s kunnen laden als er weinig vraag is en eventueel terugleveren als er tekort dreigt.

De eigenaar stelt vooraf in wanneer ie tot hoever vol moet zijn, en of ie tussendoor eventueel iets wil bijverdienen.

Gebruik maken van de mogelijkheden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.