Toyota Mirai
Na de verkoopstart van de waterstofauot Toyota Mirai sinds vorig jaar december in Japan en onlangs in de Verenigde Staten, is nu Europa aan de beurt.

Vanaf aankomende september kun je bij geselecteerde dealers in het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Duitsland jezelf een Toyota Mirai aanschaffen. Deze innovatieve auto met brandstofcel kost zo’n 66.000 euro exclusief belastingen. Een flink prijskaartje, maar Toyota verwacht dan ook niet al te veel auto’s te verkopen: tussen de 50 en 100 op jaarbasis in heel Europa, voor zowel dit jaar als komend jaar.

Vanaf 2017 zullen er geleidelijk meerdere markten worden bediend met de Mirai, welke dat zijn is vooral afhankelijk van de beschikbare infrastructuur tegen die tijd. De eerste vijf productiemodellen van de Mirai zijn dit weekend met een vrachtschip afgeleverd in de havens van Bristol en Zeebrugge.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Het zijn altijd de verkeerde boten die onderweg lading verliezen…

Kill them fire! (maar wel van een afstandje graag want Waterstof…)

Ook hier wederom de vraag waarom nieuws over waterstof auto’s op groen 7. Dat is niet in lijn met de doelstelling van groen 7. Berichten over duurzame mobiliteit. Er is niets duurzaam aan een waterstof auto, sterker nog met waterstof, opgewekt met elektriciteit van de huidige Europese energiemix (dus gemiddeld schoner dan de gemiddeld Nederlandse energie) is deze auto zelfs fors vervuilender dan een benzine of diesel. Misschien niet ter plekke uit de auto, maar de co2 is toch al de lucht in gepompt.

Groen 7 bepaal eerst eens zelf wat duurzaam is. Praat eens met onderzoekers op dit gebied.

@pramm: We roepen zeker niet dat waterstof onwijs duurzaam is, integendeel. Lees dit stuk maar eens: http://www.groen7.nl/waarom-waterstof-vervuilend-is-en-hoe-dat-gaat-veranderen/

Zoals je in dat artikel kunt lezen, wordt er momenteel wel onderzoek gedaan naar schonere manieren om waterstof te winnen. Mocht men daarin slagen (en dat is volgens Toyota en andere fabrikanten van waterstofauto’s aannemelijk), dan is waterstof wél duurzaam. De eerste Priussen waren ook niet erg duurzaam, door de productiemethode en het transport van Japan naar Europa per schip, in vergelijking met conventionele, in Europa geproduceerde middenklassers. Toch is diezelfde Prius onwijs belangrijk geweest voor de verdere ontwikkeling van duurzame mobiliteit. Of dat voor de waterstofauto ook zal gelden? De tijd zal het leren.

@dizono,
Dat artikel ken ik ook nog. Het enige wat daarom wordt aangegeven is dat er andere metalen worden gebruikt waardoor de schaalbaarheid van waterstof opwekking door elektrolyse groter wordt. Ik kan de commentaren die onder dat artikel staan bier herhalen. Wat blijft staan is dat het vervuilender blijft (heel veel elektra nodig voor elektrolyse waardoor niet efficiënt). Zoek anders eens bij de onderzoeken van CE Delft. Dan kring je een beetje gevoel waarom waterstof nooit schoon zal zijn tenzij we zo veel groene stroom opwekken dat we niet meer weten wat we daar bij mee moeten doen.

Autobild heeft die mirai getest tegen een elektrische auto en het bleek dat ongeacht de energie mix een mirai gemiddeld twee maal zo veel CO2 genereerde als een volledig elektrische auto.
Waterstof lijkt dus een doodlopende weg

Fit4fun,
Ik ben bang dat waterstof helaas geen doorlopende weg is. De reden is dat het schoon klinkt, er komt immers schoon water uit de uitlaat, dus voor bedrijven en overheden interessant, maar vooral biedt het de bestaande oliemaatschappijen de mogelijkheid om hun business te continueren, met als stelling dat het schoon zou zijn. In Californië zie je bijvoorbeeld dat voordelen op ev’s worden afgebouwd en op waterstof worden opgevoerd. Want het komt zo goed over bij politici en bedrijven, en het publiek slik het als zoete koek.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.