Vrijdag 21 september heeft wethouder Lintmeijer een unieke laadpaal voor elektrische auto’s in Utrecht geopend. Deze laadpaal is de eerste in de openbare ruimte die direct gekoppeld is aan twee zonnecentrales.

Racy opening
De laadpaal is een initiatief van internetprovider LomboXnet in samenwerking met Gemeente Utrecht en The New Motion. De zonnestroom wordt opgewekt door twee zonnecentrales op de daken van de Parkschool en het Christelijk Gymnasium Utrecht.
Met een heuse keten van leerlingen die symbolisch gele ballen van de school naar de laadpaal doorgooien, is de paal geopend. Daarna is er een race met speelgoedauto’s op zonne-energie gehouden.

Binnenkort meer
De laadpaal en de zonnecentrales zijn gerealiseerd door LomboXnet. LomboXnet investeert al enkele jaren in lokale zonne-opwekking en zoekt nieuwe manieren om zonnestroom rendabel te maken. Samen met de schoolbesturen in Utrecht zijn er nu afspraken gemaakt om de komende maanden op 10 scholen in de stad zonnecentrales te realiseren.

Deelauto
Het oplaadpunt in de J.P. Coenstraat is door iedereen te gebruiken. De Gemeente Utrecht heeft twee parkeerplaatsen gereserveerd voor elektrische auto’s die tegelijk kunnen opladen. Daarnaast wordt de laadpaal ingezet in het smart-gridproject van onder andere de Provincie en de Gemeente Utrecht: “Smart grid: rendement voor iedereen”. In het kader van dit project wordt er bij de laadpaal binnenkort een elektrische deelauto gerealiseerd voor de bewoners van Lombok. De deelauto wordt op basis van de geboekte reserveringen zoveel mogelijk geladen op basis van beschikbare zonne-energie. Zo wordt het rendement op de zonne-centrales verder verhoogd en kan de deelauto 100% op zonne-energie rijden.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dit zijn natuurlijk mooie ontwikkelingen!

Veel gebouwen hebben hele grote daken beschikbaar waar potentieel veel zonne energie vandaan kan komen.

De netbeheerders vinden het alleen minder leuk, want je kan overdag een flink overschot aan energie krijgen, maar combineer je dat met een EV, dan heb je ook weer voldoende afname.

In Duitsland hebben ze volgens mij deze problemen ook al. Daar hoorde ik zelfs van een idee om een gigantisch gebouw vol met accu’s te zetten om overdag het overschot aan energie op te slaan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.