LEVC TX5 met chauffeur David Harris
De LEVC TX5 wordt een bekende verschijning in de straten van Londen.

En daarbuiten, want de klassiek ogende taxi vol moderne techniek wordt ook geƫxporteerd en bijvoorbeeld verwelkomd in ons land. Maar eerst Londen. David Harris behoort tot de pioniers. Deze 46-jarige cabbie uit Chingford in Noord-Londen zit 21 jaar in het vak en was ooit een professionele tennisser. Ondanks een gebrek aan laadvoorzieningen bij huis is Harris groot fan van elektrisch rijden. Hij verwacht per maand tussen de 600 en 700 euro te kunnen besparen op de running costs. De brandstoffacturen vallen stukken lager uit, de stroomprijs ligt (blijkbaar) laag en het onderhoud kost ook minder. Snelladen zal worden gedaan op luchthaven Heathrow.

Het gecombineerde rijbereik van de LEVC TX5 is 640 km, volledig elektrisch kan er ongeveer 130 km worden afgelegd. Het gecombineerde vermogen is 110 kW (150 pk) en het koppel bedraagt 255 Nm. Het accupakket meet 31 kWh. Het volledig elektrische rijbereik lijkt wat bescheiden, maar met 2,230 kg is de taxi geen lichtgewicht. Bij een snellader is opladen met 50 kW mogelijk, bij een publieke paal ligt het maximum op 22 kW. Driefaseladen met 32A, was dat maar met iedere elektrische auto mogelijk. Want het draait niet uitsluitend om de grootte van het accupakket, maar ook de snelheid waarmee geladen kan worden.

Behalve de taxi’s worden ook de bussen in Londen er milieuvriendelijker op.

Foto: LEVC TX5 met chauffeur David Harris


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.