Tesla
En dat is goed nieuws voor Tesla.

Het feit dat Tesla geregeld negatief in het nieuws is, betekent niet dat grote partijen geen vertrouwen meer hebben in de Amerikaanse autofabrikant. Integendeel. Supermarktketen Walmart heeft bekendgemaakt 15 Tesla Semi’s te hebben besteld.

Vijf Semi’s gaan in de Verenigde Staten rijden en de resterende 10 zijn bestemd voor werkzaamheden in Canada. Walmart heeft de order geplaatst om duurzame doelstellingen binnen de organisatie te realiseren.

De bestelling is een klein opstapje naar een volledig elektrische wagenpark. De vloot van Walmart bestaat uit zo’n 6.000 trucks. Gisteren presenteerde Tesla een prototype van de Semi. De volledige elektrische vrachtwagen moet in 2019 in productie gaan.

Walmart is niet de enige partij dat al een bestelling bij Tesla heeft geplaatst. Ook het Amerikaanse transportbedrijf JB Hunt heeft te kennen gegeven enkele Semi’s te hebben gereserveerd. “Elektrische trucks zijn gunstig op lokale routes. We kijken er naar uit om onderdeel te zijn van deze nieuwe technologie”, aldus John Roberts, president JB Hunt.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

iets zegt me dat dit meer marketing dan sales is

Het gaat gewoon gebeuren. Like it or not.

@gokartmozart: i like it a lot

@rolov: me too! Dit is toch gewoon gaaf!

@str8six: #metoo! ow nee, dat was andere onzin.

Waarom meteen grote trucks? Juist voor stadsdistributie lijkt mij elektrisch perfect tegen de smog.

@dutchdriftking: range denk ik. Anders konden ze de accu’s niet kwijt. Los van het feit dat ze in amerika toch niks kleiners willen kopen 😉

@peug206: range is met distributie veel minder van belang.

@dutchdriftking: juist wel. Als ik een kar achter een tesla hang dan zal de range drastisch afnemen. Dus ik kan 2 dingen bedenken om toch met een long wheel base te komen, namelijk ruimte voor de accu’s en aërodynamische eigenschappen.

@peug206: elektrische trucks is een verplaatsing van het probleem. Iets wat in de stad wel degelijk nut heeft. Juist die korte ritten lage snelheid zijn enorm in het voordeel van de elektrische aandrijving. Alleen is zo’n 40 tonner veel te groot. Voor distributie is 150km range heel erg prima te doen. Kortom snel een kleine truck. En vergeet niet dat bij de grote trucks er geen batterijen pack onder de trailer zit. Die is gewoon standaard. De batterijen zitten gewoon onder de trekker.

@peug206: er komen dit jaar high density batterijen op de markt. 2.5 keer zoveel vermogen bij hetzelfde volume.wil zeggen nu al kan de batterij 2.5 keer zo klein worden. Ik schat dat over een jaar of 5 we verrast worden door nog kleinere met enorme opslag capaciteit. Musk heeft deze markt opgetrokken. Je kunt van de man vinden wat je wil maar hij heeft ervoor gezorgd dat alle grote merken wel mee moeten nu. Petje af. Het mooie is dat we straks zonder kat en zonder beperkingen lekker kunnen knallen op afgesloten circuits met onze brandstofmotoren v8 en turbo’s . Transport wordt electrisch in wat voor een vorm ook.

@gokartmozart: dan nog moet er plek voor zijn. En met een Europese truck kan het op zich wel, maar bevindt het gewicht van de trailer boven de accu’s, wat mij niet een ideale verdeling lijkt. Met dit model is er ruimte voor meer, en eventueel ook makkelijk verwisselbare accu’s mits ze onder de “motorkap” zouden zitten. En dan zou het een serieus alternatief zijn mits ze bij elke truck 2 paketten leveren met een fatsoenlijke range/laadtijd.

@dutchdriftking: Walmart doet niet of nauwelijks aan stadsdistributie. Ten eerste omdat de meeste Walmarts ergens in een buitenwijk zitten, in de buurt van een snelweg. En ten tweede omdat Walmarts doorgaan zo enorm groot zijn, dat je wel met grote trucks moet rijden om ze te kunnen bevoorraden. Of met heel veel kleine trucks, maar dat lijkt me niet handig/rendabel, laat staan dat het beter voor het milieu zou zijn…

@dutchdriftking: ik snap het ook niet. Alle koeriersdiensten elektrisch!!

Nissan heeft toch al zo’n ding? Die zie je alleen nooit. Of je hoort m niet, dat kan ook

@dutchdriftking: Je vergeet de tweede pijler van Tesla: AutoPilot.

Een semi kan daar makkelijk en goed gebruik van maken, een kleine besteller in de stad niet…

“Walmart heeft de order geplaatst om duurzame doelstellingen binnen de organisatie te realiseren.” Misschien is het dan ook een ideetje om eens op te houden met alle boodschappen in gratis plastic tasjes te stoppen…

@henrie: Echt. 1 pak drinken in 2 tasjes, 1 pak koeken in 2 tasjes. Gaat echt helemaal nergens over.

Ik heb weleens een grote boodschappentas meegenomen en gevraagd of ze daar de boodschappen in willen doen, ik draai me om om even met m’n vrouw te praten en ze presteren het werkelijk om alles eerst in plastic tasjes van de Walmart te doen en het vervolgens met plastic tasje en al in mijn boodschappentas te doen.

Ik heb het maar zo gelaten en maak me er in het vervolg niet meer druk om. Die paar keer per jaar dat ik daar boodschappen doe veranderd de boel toch niet.

15 stuks voor Wallmart, gaat echt nergens over

Wat mag zo’n eigenlijk wel niet kosten?

Benieuwd wat Wallmart moet betalen, Tesla kon wel wat goed nieuws gebruiken

In de binnensteden valt Juist meer te winnen wat betreft luchtkwaliteit en daarom zou het ook beter zijn als Tesla een soort rollend Chassis aan zou bieden waar je een opbouw op zou kunnen maken. Met zo’n gevaarte kom je zelfs een Amerikaanse stad niet in.

Ben ook benieuwd wat hij weegt…want het laadvermogen speelt ook een grote rol

Maar gaan ze er ook mee rijden, of hebben ze op papier dan de doelstellingen gehaald?

Dit is het laatste waar ik mij zorgen om zal maken als vrachtwagenchauffeur zijnde.
Het is een onpraktisch ontwerp wat veel te veel op design gericht is i.p.v functionaliteit. Ook is dat snelle sprintje helemaal niet zo interessant…
Dat het elektrisch is is heel geinig maar uiteindelijk draait het om de centen, functionaliteit, betrouwbaarheid en de configuratie mogelijkheden.

Ik verwacht veel meer de bestaande truckfabrikanten vanwege hun ervaring met wat klanten wensen, configuratie mogelijkheden, huidige ontwikkeling-proces en bewezen betrouwbaarheid.

Maar goed… Dat is een simpele gedachte van een nog simpelere chauffeur.

15? Lol ik wil er 16 bestellen voor mijn bedrijf!pffff

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.