SNEV
Op het eerste gezicht lijkt het op een slechte kopie van de Delorean DMC-12, maar dit is toch echt de eerste EV uit India. Voluit heet hij Supernova EV, maar zelf noemen ze hem SNEV.

Hoewel de SNEV er uitziet als een sportwagen, baren de opgegeven specificaties ons toch een beetje zorgen. Van 0 naar 100 kilometer per uur accelereren doet de SNEV in 9,9 seconden. Dat doet de Tesla Model S bijvoorbeeld veel sneller, maar dat is wellicht ook niet het doel van deze EV. Een remweg van bijna 50 meter bij een snelheid van 100 naar 0 is echter wel een kwalijke zaak. Dat is heel erg lang.

De SNEV lijkt overigens erg veel op een NOVA kitcar (update: het IS een Nova Kitcar!). Echt verfijnd ziet het er echter niet uit, maar daar komt wellicht nog verandering in. Toch weerhield het de kopers niet, want de eerste 250 reserveringen zijn al binnen. Verwacht wordt dat de productie eind 2015 zal starten.

Verdere gegevens van de SNEV:
Power output: 78 hp
Torque: 160 Nm from 0 to 3500 rpm
Acceleration: 0-100 km/h (0-62 mph) 9,9 seconds
Range: up to 300 km (realistic range – 220 km)
Braking distance: 49.5m (100-0 km/h)
Lateral g-force: 1.4
Dry weight: 925 kg
Weight-to-power ratio: 3.79 kg/hp??
Weight distribution: 35% front, 65% rear


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik las net een artikel in de krant over het toegenomen aantal zelfdodingen. Valt rijden in dit hok daar ook onder?

Die keken naar de Bricklin en dachten, dat kan nu nog steeds wel….

Ik zou echt geen enkele reden kunnen bedenken waarom dit een succes wordt. Kleine range, traag, lelijk, slechte afwerking. Het enige dat hem zou kunnen redden is een lage prijs. Zodra het een beetje in de buurt komt van bijvoorbeeld een Tesla dan houdt het op.

Relatief veel range, 80% vol in 5 minuten en goedkoop, dat is wat de meeste mensen (in India!) wel zal aanspreken.

Nee, de 0-100 tijd is niet opzienbarend maar, laten we eerlijk zijn, het gemiddelde EV-hok van 5 jaar terug was nog veel trager (Citroen C-Zero: 15,9 seconden, Nissan Leaf: 11,9 seconden).

Die remweg, da’s wel vervelend. Tenzij ze met “breaking distance” de stopafstand noemen (dus incl. schrikseconde). En ach, als je het vergelijkt met de nano, dan zal het wel meevallen.

78pk
3,79 kg/pk
= totaalgewicht van 295kg?
Ik dacht het niet 😉

@morph: lol, vreemde berekening inderdaad. Ze geven een Dry weight op van 925 kg.

Niet alleen lijkt hij op de Nova kitcar: Het IS een Nova kitcar, maar met elektrische aandrijving en wellicht eigen chassis. Kijk maar op de site van de fabrikant, daar staan duidelijk Nova’s op.

@JanC: thanks, heb het artikel een kleine update gegeven!

Daar is de kliko…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.