Tesla Model X
Speciaal voor wie zich ingeschreven heeft op een Model X, heeft Tesla een configurator online gezet. Daardoor weten en zien we nu meer van de productieversie van de SUV met vleugeldeuren.

Gewone stervelingen zoeken op de website van Tesla tevergeefs naar meer info over de Model X, maar wie 5000 dollar heeft aanbetaald voor de elektrische SUV, kan alvast zijn exemplaar online gaan samenstellen. Daarbij krijgen we voor het eerst plaatjes te zien van wat eruit ziet als het uiteindelijke productiemodel. De vleugeldeuren zijn –zoals beloofd door Elon Musk- gebleven.

Sowieso veranderde er niet al te veel aan het design. We zien een iets andere achterbumper, ‘ouderwetse’ zijspiegels in plaats van camera’s en een actieve achterspoiler die zich net onder de achterruit bevind. De vleugeldeuren zijn overigens voorzien van sensoren, zodat je ze nooit het plafond van je garage zullen raken als deze te laag is. Verder lijkt de auto een voorruit te krijgen die ver in het dak doorloopt. Daardoor zitten bijvoorbeeld de zonnekleppen ook vast aan de A-stijl in plaats van aan het dak.

Misschien nog wel interessanter dan de plaatjes zijn de genoemde specificaties. Zo zien we onder andere de 90 kWh Signature Series, die dankzij een 262 pk sterke elektromotor op de voorwielen en een 510 pk sterk exemplaar op de achterwielen in 3.8 seconden naar de 98 kilometer per uur sprint en een topsnelheid heeft van 250 km/u. Betaal je 10.000 dollar extra, dan installeert Tesla de Ludicrous Speed Upgrade, waardoor het sprintje in slechts 3.2 seconden geklaard wordt.

Voor 1000 dollar kunnen Amerikanen hun Model X voorzien van een pakket dat Tesla-rijden ook bij temperaturen onder de 0 nog comfortabel maakt, terwijl je voor 750 dollar een trekhaak krijgt. Je kunt dan aanhangers tot 2265 kilo trekken, iets wat tot op heden niet mogelijk was met een Tesla. Standaard is de Model X een vijfzitter, maar standaard in de Signature Series krijg je daar een derde zitrij voor twee personen bij. Daarnaast zitten alle zeven personen standaard op leer en is de Model X voorzien van slimme luchtvering met GPS en geheugen. De auto onthoudt dus waar het asfalt van mindere kwaliteit is en zal daar de volgende keer direct de luchtvering op aanpassen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik vind hem nu toch wel heel mooi, terwijl dat eerst absoluut niet het geval was.
Vrij bijzonder

@terminator: Ik vind het een kruising tussen een Ssangyong, X6 en een Prius.

@berlinetta: Ssangyong was ook het eerste wat mij te binnen schoot en dat is dan geen compliment.

@berlinetta: Jij zegt SsangYoung, ik zeg Aztek.

@terminator: Meer Details op Teslarati.com

http://www.teslarati.com/tesla-invites-early-model-x-reservation-holders-begin-configuration/

Dat met “is de Model X voorzien van slimme luchtvering met GPS en geheugen. De auto onthoudt dus waar het asfalt van mindere kwaliteit is en zal daar de volgende keer direct de luchtvering op aanpassen.” klopt helemaal niet.
Net als bij de Model S gaat het om het “automatisch oppompen van de luchtvering” nadat de bestuurder daartoe opdracht gaf. Bijvoorbeeld bij een steile oprit. Die GPS lokatie wordt dan opgeslagen zodat de auto het de volgende keer zelf doet op die plek. Erg handig overigens. Ik gebruik het in de S op een bepaalde landweg die aardig kapot gereden is door tractoren. De auto hoog op z’n poten (16cm bodemvrijheid als ik het goed heb) en ik rijd over de stenen en door de enorme gaten zonder de onderkant van de auto te raken. De X heeft precies het zelfde system.

@fijnkonijn: thx,

Leuke site voor tesla-fans zoals ik.
Ik ben al fan sinds de tesla roadster; die al jaren geleden geïntroduceerd was.
Toen vroeg ik wel eens aan mensen of ze hadden gehoord van tesla, en vaak luidde het antwoord dan nee (ook door menig auto-kenner) .
Tegenwoordig echter ken zelfs bijna elke non-autokenner tesla en waarderen velen het merk.
Ook had ik toen aandelen in tesla gekocht, waarmee ik een paar jaar later flink mee heb gecasht.
Kortom; ik ben ook een zeer grote Tesla-Fan, net zoals velen anderen.

Bij lange na niet zo fraai als de S. En zwaar over de top. Leuk bedacht met die vleugeldeuren maar of dit eenzelfde succesmodel gaat worden? Ik vraag het me af.

@forza: nou ja, hij is al bijna 30.000 keer gereserveerd dus dat komt wel goed dunkt me.

@Forza: Hij zal zwaarder en duurder dan de Model S worden en minder rijbereik hebben….daartegenover staat dat SUV’s/crossovers veel populairder zijn

@fit4fun: hoezo minder bereik? Batterij technologie staat toch niet stil?

Model S meets ssangyong actyon. En die vleugeldeuren zijn natuurlijk hoogst onpraktisch in de meeste gevallen. Wel geweldig hoe snel dit busje weg weet te sprinten.

@knipperlichtje: waarom?

@garp: in de meeste gevallen sta je tussen twee auto’s geparkeerd. Een vleugeldeur gaat dan alleen aan de onderkant voldoende open, je hebt dus geen ruimte om je torso naar binnen te wurmen.

@knipperlichtje: dit is echt een fabeltje, dachten mensen ook bij de DMC. Je hebt met vleugeldeuren juist minder plek naast je nodig. ..

@knipperlichtje: kijk ff op hun site, en sta verbaasd. Max 20 cm ruimte.

@knipperlichtje: ben je nu serieus? Die deuren nemen minder ruimte in met openen dan gewone deuren. Is natuurlijk gewoon goed over nagedacht.

@rolov @garp oeps oeps, ik wist niet dat er nog een extra scharnierpunt aanwezig was.

Dit schreeuwt een beetje: “Hoi, ik heb aids maar kan het niet overdragen.” Daar waar de Prius roept: “Hallo, jij moet ook een soa hebben.”

Liever niet dus. Al zal het vast lekker rijden.

Echt dit is een hele lelijke auto in mijn mening, leuk die deuren zo maar die horen niet bij zo’n auto kom op zeg.

@thimochand: die deuren onderscheiden de auto juist. En als je ziet hoe ze open gaan, dat is gewoon cool.

@fijnkonijn: Zeker niet, ziet eruit als een waterhoofd met mega grote wimpers dat is ook niet mooi.

Kom op die deuren kunnen echt niet

@autofreaker: wel mee eens. Maar aan andere kant best vaag. Ze op mercedes slr of sls wel weer staan ferrari enzo ook trouwesn. Maar auto voor dagelijks gebruik hoogst onpracties en verder dit heel lelijke auto is. Wel moet ik zeggen dat optie en trek gewicht voor aanhanger me zeker niet tegen vallen.

En ik dacht dat de model s een lelijk ding was, deze lijkt net op een zeekoe.

@robert110: sorry dat de auto je direct aan je vriendin/vrouw doet denken…

Wat gaat deze nou kosten in NL?

Huh, het is toch 1 september, niet 1 april?

Voor een SUV een briljant mooie auto.
Het zal je trouwens gebeuren dat je met je Lamborghini zoek gereden wordt door een soccermom met het halve elftal op weg naar de uitwedstrijd.
Kan niet wachten op die filmpjes.

Om het plafond te kunnen raken zullen die deuren toch eerst de muren moeten zie te ontwijken. Hoe vet zouden ze tijdens het omhoog gaan naar buiten komen?
Of wordt dat ondervangen doorde scharnieren zo ver naar binnen te zetten?
Ik heb niet echt veel ervaring met vleugeldeur-auto’s.

@crx: normale vleugeldeuren zouden dat idd doen. Deze deuren knikken echter in het midden terwijl ze omhoog gaan. Zo nemen ze slechts weinig ruimte in naast de auto.

@fijnkonijn: OK, dank je. Hoef ik dat dus niet mee te nemen in mijn overwegingen.
Maar als ik in de markt zou zijn voor iets elektrisch, zou het toch de Model S worden.

Wat een lelijk ding zeg, met die bultrug achterkant. Die vleugeldeuren lijken ook meer een gimmick dan een nuttige toevoeging…

Dat wordt wat in een parkeergarage!

@japhy: zucht. Zitten sensoren op! Daarbij heeft ie 2 schanierpunten dus juist makkelijk instappen.

Wordt lachen in NL met de parkeerplaatsen en vooral parkeer garages als die deuren omhoog moeten zwenken …. Succes met de auto er naast op 40 cm afstand.

Iemand die weleens in de USA heeft geparkeerd weet dat het daar geen issue is en dus niet boeit.
Hier alleen praktisch op de maasvlakte.

@turbobrick: naar het schijnt heeft Den Haag plannen voor een derde Maasvlakte zodat mensen met een Model X kunnen parkeren.

@vonklausenburg: Hahaha goeie !! Maar serieus, de meesten hier denken niet over dit soort dingen na.
Natuurlijk zijn er meer wagens met vleugeldeuren maar dat zijn allemaal exoten of showcars en derhalve niet een auto voor dagelijks gebruik en doorgaans ook niet een auto die ziet in steden.

Een Electrisch auto is juist uitermate geschikt voor de steden, en als het zo doorgaat met politici in dit land kan je over 10 jaar alleen nog maar electrisch in een stad terecht.

Kortom, heb je een SUV wat dus een praktische auto moet zijn die in de praktijk onhandig kan zijn als je de 3e en 4e deur wilt openen.

@turbobrick: “Succes met de auto er naast op 40 cm afstand”

Omdat de deuren “knikken” is 20cm afstand tot objecten naar de auto voldoende.

Laat het maar aan Tesla over om dat probleem op te lossen voordat mensen er domme opmerkingen over kunnen gaan maken. Oh wacht, te laat, ongeïnformeerde mensen doen dat toch wel.

@turbobrick: SENSOREN!!! En 2 schanierpunten. Lees je eerst in voordat je wat roept.

Brst wel mooi eigenlijk.

(Off: ik kan niet plussen op de app?)

Ik dacht dat we na de Pontiac Aztec toch wel besloten hadden dat zo’n hoge, rechte achterkant niet heel fraai is… En dan nog met die debiele deuren en elektrisch… Nee, dit is op z’n zachtst gezegd niet mijn ding

Meer crossover dan SUV vind ik. Hopelijk komen er meer foto’s, ben benieuwd naar het interieur. Na SL/SLS/DeLorean eindelijk weer eens vleugeldeuren!
Geen saaie auto iig

Ziet er niet uit als een SUV en heeft daar ook de bodemvrijheid niet voor. Dit is volgens mij een ECO electric cross over.
En dan nog 2250 kg trekgewicht…….respect Tesla.

@kobus1967: bodemvrijheid is variabel. Net als de Model S kan de auto “opgepompt” worden en dan staat ie hoog op z’n poten.

Desondanks is er toch geen mens die met dit soort auto’s het terrein in gaat. Wel eens een Cayenne “off road” gezien?
Is dus een non-probleem.

Vleugeldeuren… Bij de SLS twijfel ik altijd wat ik erger haat, de vleugeldeuren of de cabrio.

Wat een ontzettend lompe bak zeg… En die vleugeldeuren voegen echt niks toe natuurlijk, puur voor de show. Zulke dingen zijn leuk voor niche-modellen als AMG’s, maar op een (bescheiden) volume-model als de Model X gaat het toch vooral klanten wegjagen vrees ik. Niet alle landen hebben van die genereuze belastingvoordeeltjes op EV’s zodat iedereen de nadelen van zo’n auto zonder nadenken van tafel veegt.

@potver7: “maar op een (bescheiden) volume-model als de Model X gaat het toch vooral klanten wegjagen vrees ik.”

Dat vrees je verkeerd. Het trekt juist mensen aan omdat het “anders en rete cool is”. En je hebt minder ruimte naast de auto nodig als met normale deuren (slechts 20cm tot het object naast je).

Tesla is anders. Ze denken anders. Doen anders. Hebben schijt aan de vastgeroeste, gevestigde orde. Heerlijk bedrijf.

Laat me denken aan een 5GT, en nee bedoel geen Renault én het is niet positief.

Hehhh! Ik zal deze wagen toch eerst in het echt moeten zien want vanaf de foto vind ik het niks…

Beste tesla
Dit kan toch niet zo’n auto maken die anders is dan andere met van die gedurfde dingen erop die zich lijken te onderscheiden van andere auto’s
Hier op autoblog is het eigenlijk fijner als jullie een Renault espace maken of iets met een ander bumpertje dat is toch wel veiliger
Mvg de gemiddelde autoblog lezer

144.000$ voor de 90kwh versie ?
Da’s wel heeeel erg veel geld imho…

De S is ook niet goedkoop maar is de X nu echt zo veel meer auto ?
Tuurlijk zijn die deuren gaaf maar als ik zie dat de range word ingeschat op 240 miles ( had gehoopt op meer… )

Er mag dan wel 30.000 man op hebben ingetekend maar ik denk dat dit door z’n prijs en range niet zo’n mega succes zal worden als de S…

Als de X ook aan de supercharger mag ( wat toch wel mag voor dat geld lijkt me.. ) dan kan het nog wel eens akelig druk gaan worden bij die laadstations..

@shicomm: 240 mijlekes is meer dan zat voor dagelijks gebruik. De auto zit elke ochtend weer vol tenslotte.

En de prijs is min of meer gelijk aan een loaded Model S P90D dus dat zal geen probleem zijn. En ja, Supercharging is standaard. Als een Supercharger site vaak vol zit bouwen ze extra zuilen. Er zijn sites met wel 14 zuilen. Is een mooi gezicht overigens.

$1000 voor een verwarming. Dat is wel heel erg premium.

@mashell: Dat is het winterpaket. Dan krijg je ook achter stoelverwarming en een ruitenwisserblad-ontdooier en nog een paar dingen die handig zijn in de winterse kou (niet dat jullie in NL weten wat dat is 😉

Komt hier ook een P85D versie van?

@gieltj: Nee. Wel een P90D of hoe ze het dan ook gaan noemen. AWD is tenslotte standaard dus wie weet nemen ze een andere naamconventie. Time will tell.

Wil hem alleen hebben als ik met de achterdeuren open mag rijden

@norge: en als je een Flux Capacitor mag inbouwen zeker 😉

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.