Camille Jenatzy
Sukkelen we dagelijks met 100 over de A2, begin 1899 had nog niemand deze magische snelheid gehaald. De Belg Camille Jenatzy was op 29 april van dat jaar de eerste, met een elektrische auto notabene.

In de begintijd van de automobiel werd gevreesd dat wanneer de auto te hard zou gaan, de ziel het menselijk lichaam niet zou kunnen bijhouden en de twee van elkaar gescheiden zouden worden. Dat weerhield waaghalzen er niet van steeds pogingen te ondernemen harder en harder te rijden.

Camille Jenatzy en graaf Gaston de Chasselou-Laubat waren twee van die waaghalzen. Ze sloten een weddenschap met elkaar af over wie het hards zou kunnen rijden. Tussen de twee ontstond een hevige strijd die tot tweemaal toe werd geslecht in het voordeel van de graaf, met een hoogste snelheid van 92,78 kilometer per uur.

La Jamais Contente

Jenatzy liet het er niet bij zitten en bouwde een nieuwe auto. Deze La Jamais Contente (De Nooit Tevreden) was een elektrische auto voorzien van twee zware loodaccu’s en twee 25 kW-elektromotoren. In een poging de auto te stroomlijnen kreeg deze een kogelvormige carrosserie van een lichte aluminiumlegering. Een blik op het hoge chassis en de zitpositie van Jenatzy zijn genoeg om te beseffen dat dit slechts een druppel op een gloeiende plaat was.

Toch lukt het Jenatzy om het record van De Chasseloup-Laubat te verbreken, sterker nog, hij wordt de eerste mens die met een auto meer dan 100km/u rijdt. Op 29 april behaalt de Belgische coureur een snelheid van 105,88 kilometer per uur.

Drie jaar later wordt het record van Jenatzy verbroken door een stoomaangedreven auto, daarna zullen de verbrandingsmotoren het overnemen tot men in de jaren ’60 van de vorige eeuw overstapt op straalmotoren en raketten in een poging steeds sneller en sneller te gaan. Jenatzy en zijn auto hebben echter een bijzondere plek in de geschiedenisboeken verdiend. Sterker nog, de huidige recordhouder voor het landsnelheidsrecord voor elektrische auto’s is de Venturi Jamais Contente, vernoemd naar de auto van Jenatzy.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.