Een ZOE op een brug
Over een paar jaar is dat de gewoonste zaak van de wereld, aldus de EV-chef van Renault.

Eén van de nadelen van elektrische auto’s is dat ze nogal aan de prijs zijn. Dat gaat bliksemsnel veranderen. Een uitspraak die niet van de eerste de beste komt, maar van Gilles Normand. Dat is de senior vice-president elektrische auto’s bij Renault. De prijzen worden lager doordat de verkoop omhoog schiet. Zo zijn de verkoopcijfers van de Renault ZOE tussen 2016 en 2017 met liefst 90 % gegroeid dankzij het grotere accupakket.

Het is een simpel economisch principe. De interesse in elektrisch rijden wordt groter en steeds meer merken komen met (meer) elektrische auto’s. Jaguar, Mercedes en Volkswagen, om er een paar te noemen. Dat maakt de markt ook interessanter voor toeleveranciers, die met steeds betere accupakketten komen. De technologische ontwikkeling gaat hard. Bij de middenklasse elektrische auto is 30 à 40 kWh nu de norm, wat ruim volstaat voor het dagelijks vervoer.

Volgens Normand duurt het nog maar een paar jaar voor het prijsniveau van de elektrische auto gelijk is aan dat van de auto met verbrandingsmotor. Elektrisch rijden wordt goedkoper, verbrandingsmotoren worden duurder. Tegen 2020 is het prijsverschil tussen een Clio en een ZOE verdwenen. Halverwege het volgende decennium kost een elektrische C-segmenter hetzelfde als een benzine- of dieselgestookte evenknie. Normand deed zijn uitspraken op de Financial Times Car of the Future Summit in Londen. (Via: autoexpress.co.uk)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ze schrijven af als een dolle dus 2e hands al interessant met heel weinig km voor onder de 10.000 euro, wel met accuhuur maar dat weegt op tegen de vrijstelling van wegenbelasting.
Electra is veel goedkoper dan brandstof zeker in stadsverkeer en je hoeft niet meer te krabben in de winter want je zet gewoon de standkachel aan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.