Tegelijkertijd is het een regelrechte klassieker, deze elektrische Toyota Land Cruiser 70.

Het is een terreinwagen die in eigen land niet langer bestaat, slechts aanwezig is door mondjesmaat grijs geïmporteerd te worden. De Toyota Land Cruiser 70. Een ontwerp dat staat sinds 1984, waarna de ontwikkeling zeer bescheiden is geweest. Uiteraard zijn de dieselmotoren gaandeweg wat moderner geworden (hoewel lange tijd een indirect ingespoten dieselmotor met een cilinderinhoud van 4.2 liter, zes cilinders, een flitsend vermogen van 130 pk en een koppel van 285 Nm de norm was) en is het dashboard in lichte mate gemoderniseerd door toepassing van digitale displays, maar dat was het wel zo ongeveer. Ondertussen is de auto oerdegelijk en volstrekt niet kapot te krijgen (of uitsluitend ten gevolge van zware mailtraitering).

Om de auto relevant te houden, of geschikt te maken voor een vrij specifieke gebruiksvorm, is door Toyota een elektrische variant ontwikkeld. Dit is gedaan in opdracht van Toyota Australië. De Toyota Land Cruiser 70 pickup wordt gebruikt door mijnbouwbedrijf BHP, in een nikkelmijn in West-Australië. Er wordt ondergronds met de terreinwagen gereden, dus het is aardig cruciaal om dit uitstootvrij te doen.

Specificaties ontbreken helaas volledig. Wel wordt gemeld dat in het accupakket veel nikkel is verwerkt. De auto wordt slechts op proef ingezet, (grooschalige) productieplannen liggen niet in de lijn der verwachtingen.

Eerder heeft BHP gekozen voor de Voltra eCruiser, dat is eveneens een geëlektrificeerde Land Cruiser.

Voor de meer gemiddelde Toyota’s bestaan als bekend grootschalige elektrificatieplannen, gaandeweg zal het belang van hybride afnemen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.