BMW i3s en i3
Terwijl auto’s op benzine en diesel hebben te lijden onder een vormgeving die per modelgeneratie grotesker wordt.

Deze dagen is BMW het mikpunt van kritiek en dat is niet geheel ten onrechte, maar bij meer merken kan het auto-ontwerp sceptisch worden bekeken. Iedere periode kent zo zijn voorkeuren en eigenaardigheden.

De jaren ’80 waren ronduit hoekig met in gevallen een lichte obsessie voor aerodynamica, een voorbeeld daarvan is de Audi 100. In de jaren ’90 was alles aan een auto ineens rond, zoals goed valt te zien aan de inmiddels haast uit het straatbeeld verdwenen zijnde Ford Mondeo en Mazda 626. Het nieuwe millennium kan de rennassaince van het auto-ontwerp worden genoemd, met een enorm rijk aanbod van auto’s in alle denkbare carrosserievormen die er stuk voor stuk goed uitzien. Of toch zeker aangenaam modern ogen. De vormgeving is aantrekkelijk, veel modellen uit die tijd lijken niet heel erg te verouderen. Een Renault Mégane II is nog altijd avantgardistisch, een Subaru Legacy heeft weinig van zijn aantrekkingskracht verloren en Ford borduurt nog altijd voort op het uiterlijk van de eerste S-Max.

Gaandeweg is het idee opgevat dat de auto aan aantrekkingskracht wint door overontwerp. De carrosserie zit vol met vouwen en lijnen. Grilles, verlichtingseenheden, alles wat een auto onderscheidend moet maken wordt steeds groter. Of grotesker. Het is alsof de weg vergeven is van rijdende reclamezuilen met daarbij niet zelden kermisachtige verlichting. Form follows function lijkt in het ontwerp niet meer te bestaan. Een zoektocht naar een steeds lager verbruik eindigt met bonkiger wordende crossovers met een plugin-hybride aandrijflijn. Of dat nu het juiste is kan worden betwijfeld, maar blijkbaar is er behoefte aan.

Voor zorgvuldig auto-ontwerp kan het beste worden gekeken naar wat er momenteel met elektrische auto’s gebeurt. Een matig uitgewerkte aerodynamica, kan er mede voor zorgen dat het rijbereik nogal waardeloos is. Tesla doet het goed en zorgt ervoor dat alle modellen een goede stroomlijn hebben, dat is mede de reden dat de Model 3, Y, S en X als twee druppels water op elkaar lijken. De Model 3 is het goedkoopste én het beste wat Tesla te bieden heeft, er zit geen lijn te veel aan die auto, het interieur is sober en doelmatig en wordt gekenmerkt door een scherm, zoals het scherm overheersend is in het leven van alle dag. De Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro zijn zowaar crossovers van de subtiele soort, die met dank aan een groot accupakket een kilometer of 400 ver komen zonder op te hoeven laden.

De premium autofabrikanten laten het wat afweten. De Jaguar i-Pace is een loei-interessante auto. Anders dan de rest zonder obsceen te zijn, met een subliem weggedrag en een wat achterblijvend rijbereik. Terwijl de Audi e-tron goed gebouwd is en in alles een Audi probeert te zijn, ook hier kan de actieradius beter. Het meest gemiddelde uiterlijk is voor de Mercedes EQC, die ook niet heel erg ver komt. De BMW i3 wacht op aflossing, maar oogt ondanks zijn introductie in 2013 nog altijd avantgardistisch en is in alles een zeer doordachte auto voor de grootstedelijke omgeving. Geknipt voor de yup, die met een rijbereik van inmiddels 200 kilometer voldoende bewegingsvrijheid heeft.

Alles rondom de elektrische auto is de moeite van het volgen waard, met dank aan een buitengewoon snel ontwikkelingstempo. Zonne-energie is in opkomst, kijk naar de Sono Sion en de Lightyear One. De hypercar is ook vaker elektrisch of op zijn minst deels elektrisch.

Verder worden aandrijflijnen beter en efficiënter en neemt vooral de capaciteit van het accupakket en daarmee het rijbereik steeds verder toe. Jammer genoeg neemt dat de noodzaak om zorgvuldig te ontwerpen wel weg, daarbij worden auto’s steeds vaker ontworpen voor toepassing van verschillende aandrijflijnen. Een ev is nu nog anders, maar dat wordt minder. Wat leidt tot de conclusie dat deze periode het meest wervelend is, een tussenfase op weg naar definitieve acceptatie en een gewone elektrische auto.

Beeld: BMW i3s en BMW i3


Meer lezen over: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.