Laadaansluiting van de Audi e-tron
Het merk wil maar wat graag de concurrentie overtreffen, onder andere door altijd hoge laadsnelheden te bieden bij de snellader.

Het is een onderwerp waar onterecht weinig aandacht naar uitgaat, het opladen van een ev. Om een auto in alle omstandigheden snel op te laden, is het fijn als laden op drie fasen mogelijk is. Zo zit de auto bij iedere publieke laadpaal snel vol, gewoon met de meegeleverde laadkabel. Dat is echter geen snelladen, want dan wordt een daartoe geëigende laadkabel gebruikt die aan het laadstation hangt en bovendien wordt er opgeladen op gelijkstroom. Hoe snel er valt te laden is afhankelijk van de auto.

De volledig elektrische modellen van Kia en Hyundai laden met maximaal 70 kW, de Jaguar i-Pace is in staat om met 100 kW op te laden en de Audi e-tron is heer en meester met 150 kW. Dat laatste is in ieder geval Audi’s stellingname. Iets dat enige nuance behoeft. Supercharger Versie 3 van Tesla biedt een maximaal vermogen van 250 kW. Dat gaat om de laatste versie, die nog maar nauwelijks is geplaatst. De huidige Superchargers leveren maximaal 120 kW, maar dat zal worden verhoogd naar 150 kW. Als die er eenmaal is, dan kan een Porsche Taycan met liefst 350 kW laden.

Dat is een aardige opsomming van getallen, maar wat zegt dat nu precies? Het gaat om praktische bruikbaarheid in alledaagse omstandigheden. Dat wordt door Audi wel degelijk geboden. Een e-tron laadt met vrijwel de volledige 150 kW op bij een accucapaciteit die tussen de 5 en 70 % ligt, pas vanaf 80 % is het vermogen teruggezakt tot minder dan 100 kW. Opladen gaat dus altijd snel, met dank aan een goed temperatuurbeheer van het accupakket. Tien minuten volstaan voor 100 kilometer aan extra rijbereik.

Het grootste probleem? Er zijn nog niet enorm veel snelladers die een vermogen leveren van ten minste 100 kW. De gemiddelde snellader levert maximaal 50 kW en dat betekent dus alsnog langere laadstops. Fastned plaatst steeds meer snelladers die 175 kW leveren en Ionity is bezig met een netwerk van ultra-snelladers die goed zijn voor 350 kW. De Volkswagen Groep, waar Audi deel van uitmaakt, behoort tot de investeerders in Ionity.

Het komt vanzelf goed, maar daar is nu nog enige tijd voor nodig.

Laadcurve van de Audi e-tron

Beeld: laadcurve van de Audi e-tron, met op de horizontale as het accupercentage en op de verticale as het laadvermogen


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.