twee Fisker Karma's gebroederlijk aan de laadpaal
Een nieuw samenwerkingsproject moet de batterijtechniek van elektrische auto’s verbeteren. Omdat meer range altijd goed is.

Niet alleen een grotere range is het doel, ook een lagere milieubelasting in de productie en verwerking van de voor een elektrische auto onmisbare batterijen. Het project is opgezet door het Fraunhofer Institute for Silicate Research en wordt gesubsidieerd door de Europese Unie. De tweede generatie van lithium-ion accupakketten is op handen.

Alles moet op alle fronten beter, zo melden de wetenschappers van project Eco Com’Bat (Ecological Composites for High-Efficient Li-Ion Batteries). Meer rijbereik, kortere laadtijden, minder gewicht, hoge betrouwbaarheid en minder zeldzame materialen.

Wat is dan de heilige graal? Welnu, nieuwe en innovatieve materialen. Daaronder low-cobalt NMC (nickel manganese cobolt oxide), dat spaart ten opzichte van conventionele batterijen 20 % cobalt uit. Verder zijn er carbon nanotubes en poreus carbon, die als geleidende additieven werken. Ook is er een speciaal hoogvoltage electroliet, gebaseerd op het geleidende zout lithium-bis(fluorosulfonyl)imide (LiFSI). Een coating zorgt voor de nodige bescherming. Allemaal loei-ingewikkelde techniek (sorry: alfa) die er in ieder geval voor moet zorgen dat de batterijen betrouwbaar zijn en tot in lengte van jaren blijven werken zoals het moet.

De eerste stap is het mogelijk maken van grootschalige productie van deze batterijen met vernieuwende technieken.

Foto: @jmeverts op Autojunk


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.