Qoros, het nieuwe internationale automerk, heeft vandaag de wereldpremière van zijn eBIQE Concept op de 84e internationale autotentoonstelling van Genève.

De eBIQE Concept is gemaakt voor de moderne grootstedelijke consument en levert goede prestaties voor woon-werkverkeer, ontspannen ritten of off-road tochten. Het is een concept van een cloud-verbonden elektrische fiets met Qoros-designkenmerken overgenomen van de productiemodellen van het merk, hetgeen ook geldt voor de technologie en prestaties.

Fietsers kunnen er voor kiezen om te trappen zonder hulp, trappen met ondersteuning van de elektromotor, of om alleen voortbewogen te worden door de motor. Wordt alleen de motor gebruikt, dan kan er worden gekozen uit drie rijstanden: Street, waarbij de topsnelheid wordt beperkt tot 25 km/h. Zo wordt voorkomen dat de eBIQE in bepaalde landen wettelijk mogelijk als een bromfiets wordt gezien. In de Eco-stand wordt zo efficiënt mogelijk met de elektriciteit omgesprongen.

Staat de fiets op de Power-stand, dan accelereert hij maximaal en haalt hij zelfs een topsnelheid van 65 km/h. Met 60 Nm aan koppel is het hele toerengebied al voorhanden als alleen op de accu wordt gereden. De eBIQE Concept bereikt in deze modus in twee seconden een snelheid van 25 km/h. De eBIQE heeft een oplaadtijd van slechts 80 minuten via een gewoon stopcontact.

De cloud-technologie zoals gebruikt voor de eBIQE Concept is gebaseerd op het innovatieve QorosQloud-platform dat standaard is op de meeste auto’s van Qoros. Het systeem past zijn functionaliteit aan op het gebruik van de elektrische fiets, zodat de fietser alleen voor hem relevante functies en diensten krijgt. Het systeem heeft een permanente 3G-verbinding en wordt bediend via een geavanceerd 5-inch touchscreen dat is gemonteerd op het stuur (het gaat om een afgeslankte versie van het 8-inch Qoros MMH™-scherm zoals toegepast in alle Qoros auto’s), of via de cloud door met de smartphone, tablet, PC of Mac van de gebruiker naar een speciale website (www.QorosQloud.com) of app te gaan.

De cloud-diensten kunnen vele functies bieden, zoals een routeplanner, navigatie, de mogelijkheid om op afstand de technische staat van de eBIQE Concept te bekijken (bandenspanning, accu en actieradius), en netwerkmogelijkheden via sociale media, met de mogelijkheid om favoriete routes en bezienswaardigheden te delen of geïmproviseerde bijeenkomsten met andere eBIQE-gebruikers te organiseren.

Net als het systeem dat reeds beschikbaar is in Qoros’ auto’s, kan de eBIQE (dankzij de permanente 3G-verbinding) beschikken over QorosQloud navigatie, real-time updates voor ongelukken, reistijden, weer en oplaadpunten. En dankzij cloud-connectiviteit zijn de verbeterde kaartgegevens van het systeem ook zeer waardevol wanneer de fiets off-road wordt gebruikt. Met een satelliet-overlay op de kaart verschijnt er allerlei topografische informatie, zodat de bestuurder beter geïnformeerd kan beslissen over de te volgen route of richting. Ook kan door via QorosQloud te synchroniseren met de smartphone, tablet of computer een rit vooruit en vanuit huis of kantoor worden gepland. Stefano Villanti, Executive Director Sales en Marketing bij Qoros:

Het is de bedoeling om het QorosQloud-platform, dat reeds naar tevredenheid wordt gebruikt door de kopers van onze auto’s, zodanig aan te passen dat hetzelfde niveau qua functionaliteit, gebruiksgemak en social netwerkdiensten kan worden ervaren door de berijders van de eBIQE Concept. Zelfs het nauwlettend in de gaten houden van het verbruik met de Eco-drive verbruiksmeter zoals toegepast in onze auto’s, is te vinden op de Qoros-fiets, zodat zo efficiënt mogelijk met de beschikbare energie kan worden omgegaan en het systeem conceptueel zo is ontwikkeld dat de rijstijl kan worden aangepast. QorosQloud kan rijders van de eBIQE Concept in staat stellen om als nooit tevoren de fysieke en digitale wereld te integreren, terwijl ze hun leven gemakkelijker en leuker maken.

De eBIQE Concept kan door middel van vingerafdrukherkenning worden geactiveerd. De mogelijkheid bestaat om meerdere gebruikers aan het systeem toe te voegen. Dit, in combinatie met geolocatie-technologie, kan de eBIQE Concept zeer geschikt maken voor mobiliteitsprogramma’s waarbij voertuigen worden gedeeld. Een andere opvallende feature is regeneratief remmen, een zeldzaamheid op elektrische fietsen. Het is daarbij mogelijk om de elektromotor elektriciteit op te laten wekken terwijl wordt geremd. Deze energie wordt weer opgeslagen in de accu, wat efficiency en het bereik weer ten goede komt.

Hoewel de oppervlakte en de uiterlijke kenmerken van een fiets vrij beperkt zijn in vergelijking met de relatief uitgestrekte carrosserie van een auto, heeft het designteam ervoor gezorgd dat de eBIQE Concept de succesvolle Qoros design-DNA draagt. De opbouw is van met de hand gelamineerd koolstofvezel, gemonteerd op een stalen frame van de G12 elektrische fiets van Greyp. Het team heeft strakke horizontale lijnen toegepast, als ook een naar voren hellende wigprofiel en een spoiler in de vorm van een hockeystick – alle typische Qoros designkenmerken. Gert Hildebrand, Executive Director Design van Qoros:

We hebben de eBIQE Concept ontworpen met onze moderne, grootstedelijke klanten in het achterhoofd. De fiets geeft invulling aan een aantal van onze belangrijkste filosofieën: een eenvoudig en elegant design, cutting-edge technologie en de wens om het leven van onze klanten gemakkelijker en leuker te maken. We hebben dat, net als bij onze auto’s, bereikt in combinatie met een hoge kwaliteit.

Er zijn meer dan 130 miljoen e-bikes in China. In een aantal grote steden is het gebruik van brommers met benzinemotoren al beperkt of zelfs helemaal verboden. Chinese e-bikes worden voornamelijk gebruikt voor woon-werkverkeer, maar de Qoros eBIQE Concept kan meer. Hij is uitstekend geschikt voor de forens en is ook leuk en zeer capabel off-road.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dit is bijna een letterlijke kopie van de Grey G-12!

http://www.greyp-bikes.com/

Aha, dat staat ook in het artikel 😉 oef!

@ceessss: Greyp is gewoon de OEM. Durf wedden dat er nog tientallen merken zijn die deze zelfde fiets verkopen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.