Elektrische kist van EasyJet
Alternatieve vormen van vliegtuigaandrijving bij een budgetknaller. De wonderen zijn de wereld niet uit.

Of misschien is dit eenvoudigweg het meest gunstige verdienmodel. Er gaat namelijk nogal wat kerosine in een vliegtuig, dus het is altijd gunstig als daarop een wezenlijke besparing te behalen valt. EasyJet heeft in ieder geval aangekondigd dat het elektrisch wil gaan vliegen. Daarvoor wordt samengewerkt met WrightElectric. EasyJet wil de korteafstandsvluchten binnen Europa – het Verenigd Koninkrijk niet uitgezonderd – elektrificeren. Binnen tien jaar moet het zo ver zijn.

Verder zet het bedrijf de Airbus A320 in. Dat levert een besparing op van 15 % in brandstofverbruik en CO2-uitsoot. Ook brandstofceltechnologie komt naar het vliegtuig toe. Er worden door Safran ontwikkelde slepers met waterstof als brandstof getest. Dat maakt nulemissie-taxiën mogelijk.

Er is de nodige borstklopperij van de budgetvliegmaatschappij. Het bedrijf meldt dat sinds 2000 de uitstoot per passagierskilometer met 31 % is verminderd. Het doel is om in 2022 een CO2-uitstoot van 72 gram per passagier te behalen, dat betekent dat er ten opzichte van de huidige situatie nog tien procent moet worden bespard.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.