Elektrisch vervoer maakt zijn opmars in Nederland. Het afgelopen jaar werd hierin een recordbedrag geïnvesteerd. Ruim 51 miljoen trok het bedrijfsleven uit voor elektrische auto’s, voertuigen met een hybride-aandrijflijn, zeer zuinige personenauto’s en oplaadpunten. In totaal investeerde het Nederlandse bedrijfsleven samen 1,2 miljard euro in milieuvriendelijke apparaten, gebouwen en vervoermiddelen geïnvesteerd.

Verdubbeling
Dit blijkt uit het jaarverslag van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Vamil (Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen) over 2011. Agentschap NL ontving in 2011 een verdubbeling van het aantal aanvragen voor schoon en zuinig vervoer dan het jaar daarvoor.

EV populair
Ruim 80% van de ondernemers kiest bij duurzaam personenvervoer voor de elektrische personenauto. Het aantal investeringen in oplaadpalen voor elektrisch vervoer is zelfs vervijfvoudigd. Ook zeer zuinige personenauto’s zijn erg in trek.

De investering van 1.2 miljard euro leverde voor ondernemers een belastingkorting op van 131 miljoen euro. De meeste investeringen komen op conto van twee sectoren: de land- en tuinbouwsector (47%) en de industrie (11%). Met de stijgende grondstofprijzen waren ook investeringen om grondstoffen te besparen of terug te winnen uit afvalstromen interessant, deze stegen met meer dan 50%.

MIA en Vamil zijn fiscale stimuleringsregelingen van de ministeries van Infrastructuur en Milieu en Financiën. Milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen kunnen in aanmerking komen voor beide regelingen, of voor één van de regelingen. Via de MIA kunnen ondernemers tot 36 procent van de investeringskosten voor een milieuvriendelijk bedrijfsmiddel aftrekken van de fiscale winst. Met de Vamil kunnen bedrijven zelf bepalen wanneer ze de investeringskosten van een bedrijfsmiddel afschrijven. Dat levert een liquiditeit- en rentevoordeel op.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Waarom zou de land- en tuinbouwsector zo’n hoog percentage hebben?

@autoblogger: Is een goede vraag. Wellicht dat ze veel korte afstanden afleggen en daarom elektrisch vervoer geen probleem voor ze is? Ook hebben ze vaak zat ruimte om op eigen terrein een laadpunt aan te leggen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.