De introductie van een “groenere” benzine om aan de EU regels te kunnen voldoen kost miljarden euro’s per jaar terwijl er meer CO2 uit de uitlaat komt.

Sinds januari 2011 wordt E10-benzine op een aantal plekken in Nederland aangeboden. Door de onduidelijkheid over mogelijke schade aan motorsystemen is het mengsel van Euro 95 en 10 procent bio-ethanol niet populair, waardoor pomphouders er veelal voor kiezen E10 niet aan te bieden.

De uitrol in Nederland moest geleidelijk verlopen, maar lijkt nu tot een halt gekomen te zijn. Achteraf gezien is dit misschien een goede zet geweest, want volgens tests van autokoper What Car? is deze biobrandstof helemaal niet milieuvriendelijk.

Tot nu toe is E10 alleen in laboratoria getest; over het verbruik werd niet gesproken. What Car? testte de brandstof in werkelijke situaties en kwam tot de conclusie dat het mengsel minder efficiĆ«nt is dan het huidige E5 (Euro 95, tot 5 procent bio-ethanol) voor alle typen motoren. Dit betekent dat auto’s meer brandstof moeten verstoken, wat de verbruikskosten doet stijgen.

E10 wordt nu in het Verenigd Koninkrijk uitgerold om aan de strenger wordende EU-regels omtrent CO2-uitstoot te kunnen voldoen. What Car? roept de regering op om uitgebreide tests te doen om de financiĆ«le impact van de nieuwe benzine beter te onderzoeken: “Om consumenten over te laten stappen naar E10 zonder de grote impact op verbruik volledig te communiceren is onverantwoord, zeker tegenover bestuurders die deze extra kosten niet kunnen dragen.”


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Als de regering schonere brandstoffen willen, waarom verbieden ze dan niet vervuilende. Nee ze verplichten een brandstof waarvan helemaal niet bewezen is dat hij schoner is.
Conclusie: ze willen het een en doen het ander.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.