Land Rover Defender in de sneeuw
Een buitengewoon goed plan?

Er pleit veel voor het ombouwen van een fossiele terreinwagen naar een elektrisch voertuig. Hoewel ook met een elektrische aandrijflijn de zuinigheid ver valt te zoeken, wordt de CO2-uitstoot aanzienlijk ingeperkt. Aangezien het comfort hoegenaamd niet aanwezig is, zullen de meesten niet veel kilometers rijden met hun terreinwagen. Dat scheelt ook.

De Toyota Land Cruiser is er in een elektrische uitvoering van Voltra, Mercedes overweegt sterk om een elektrische G-klasse op de markt te brengen, terwijl die nu al door Kreisel wordt geleverd, en Land Rover heeft al eens wat geëxperimenteerd met een elektrische Defender. Daar hebben we verder nooit meer iets van vernomen.

e-Rovers heeft de leemte gevuld. Het bedrijf van Terschelling levert ombouwkits voor een Land Rover Defender. De verbrandingsmotor, versnellingsbak, tussenbak, aandrijfassen en differentiëlen worden (uiteraard) verwijderd, daarvoor in de plaats komt een elektrische aandrijflijn. Het ladderframe van de terreinwagen biedt ruimte aan vier lithium ion-accupakketten met een totale capaciteit van 75 kWh. Dat staat garant voor een rijbereik van 250 kilometer op de snelweg en 400 kilometer in de stad. Snelladen kan ook. Zonnepanelen om zo duurzaam mogelijk op te laden zijn optioneel beschikbaar.

Momenteel wordt de eerste Defender omgebouwd, in de winter moet het eindresultaat worden bereikt. De motor is intussen klaar, aan de assen wordt gewerkt.

Goedkoop is het allemaal niet. Voor de ombouw wordt een bedrag van € 24.000 gerekend, daarbovenop komt € 10.000 per 100 kilometer actieradius van de accupakketten: voor het 75 kWh-accupakket wordt € 24.000 gerekend. Een Defender wordt hierdoor wel een onderhoudsarme terreinwagen en de kilometerkostprijs zakt aanzienlijk. Want uiteraard heeft elektrisch rijden zo zijn voordelen. (Via: ad.nl)

Foto: Land Rover Defender in de sneeuw door @wjsmulders op Autojunk


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.