De komst van de elektrische fiets heeft de potentie om een enorme stijging in fietsverkeer te bewerkstelligen. Dit blijkt uit onderzoek van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV). Voor locaties als Schiphol een toename van het fietsgebruik van meer dan 20% worden verwacht.

In 2010 werden 1.186.000 nieuwe fietsen verkocht, Daarvan waren er 166.040 (14 procent) voorzien van elektrische trapondersteuning. In 2011 werden 178.000 elektrische trapondersteunde fietsen verkocht, meldt de RAI Vereniging. Deze groei is al enkele jaren waar te nemen. Door opkomst van de e-bike wordt de afstand die per fiets afgelegd kan worden behoorlijk vergroot. Hierdoor komen omliggende kernen ineens binnen fietsbereik van de stad.

Hoeveel kansen biedt de e-bike biedt voor de bereikbaarheid van de grote steden? Dat laat KpVV zien in een analyse over de potentie die de e-bike biedt voor het woon-werk verkeer naar alle grote steden van Nederland. Voor de ‘werklocatie’ is uitgegaan van de intercity stations. Vervolgens is een analyse gedaan van het aantal inwoners in diverse ‘kringen’ rondom de stad.

Hoe groter de woon/werk-afstand is, des te mee groei in e-bikes er verwacht kan worden. Tussen 2,5 -5 km is de verwachte groei bijvoorbeeld 10% en dat loopt op tot 38% in de klasse 10-15 km. Bekijk het hele onderzoek hier.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

tja beter fietsen dan in zo’n electries barel rondrijden!

@sandervolvo: Wauw, wat een ongelofelijk onderbouwde opmerking, proficiat!

Ik zie hier in de buurt veel elektrische bakfietsen rijden met moeders met kinderen en boodschappen.

Als dat er voor zorgt dat zij niet meer met de auto hun kinderen naar school brengen en met de auto boodschappen doen is dat een grote win situatie denk ik zo.

Het scheelt een auto die rond rijd en dat levert diverse voordelen op.

Wel zie je dat veel ouderen nu ook blijven fietsen, al is die hogere snelheid vaak wel een gevaar voor ze.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.