Nissan Leaf
Energiemaatschappij Eneco zag het gebruik van laadpunten voor elektrische wagens fors stijgen in 2016.

De laadpunten van Eneco in België hebben in 2016 voor 2 miljoen kilometer aan elektrische energie geleverd. Dat is bijna drie keer zo veel als in 2015 en ruim twintig keer meer dan in 2014. De stijging komt niet alleen door het gestegen aantal laadpunten: de bestaande laadpunten worden ook intensiever gebruikt.

De verkoopcijfers van Febiac uit 2016 tonen aan dat benzine- en dieselwagens nog altijd veruit de populairste voertuigen zijn. Maar uit de statistieken van de Eneco-laadpunten blijkt dat het aantal elektrisch gereden kilometers wel degelijk aan een steile opmars bezig is.

In totaal werd in 2016 bijna 350.000 kWh afgenomen van de laadpunten van Eneco, goed voor net geen 2 miljoen duurzaam gereden kilometers. Ter vergelijking: in 2015 was dat 120.000 kWh of omgerekend 680.000 km. Die elektrische kilometers voorkwamen in 2016 een uitstoot van maar liefst 23 ton CO2, en ook dat is een verdrievoudiging ten opzichte van 2015.

Een van de in 2016 geïnstalleerde laadpalen staat aan het stadhuis van Mesen, geïnstalleerd door de organisatie Solidariteit voor het Gezin. Hij dient er voor de twee elektrische auto’s van de organisatie, maar is publiek toegankelijk en zelfs de auto’s staan ter beschikking van wie er een nodig heeft.

De meeste laadbeurten gebeuren overigens gewoon thuis: 85 procent van de opgeladen kWh komt uit laadpunten die thuis aan de muur hangen. De meerderheid van de laadbeurten buitenshuis gebeurt bovendien bij de werkgever: het aandeel van echt publieke laadpunten blijft beperkt.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.