A2 laden
Altijd elektrisch snelladen zonder grote netinvesteringen. Dat is de uitdaging die exploitant MisterGreen, netbeheerder Stedin en energiedienstverlener Alfen aangaan met het snellaadstation Haarrijn aan de A2 tussen Amsterdam en Utrecht.

Het snellaadstation is deze maand uitgebreid met een groot batterij opslagsysteem. Hiermee kan duurzaam opgewekte energie uit de zonnepanelen opgeslagen worden voor later gebruik. Bijvoorbeeld als de zon niet schijnt.

Meestal worden elektrische auto’s tijdens de nachturen of op het werk opgeladen. Snelladen is echter een must als tijdens een lange rit de accu’s leeg raken. Hiervoor zijn krachtige laadpunten nodig bij tankstations langs de snelweg. MisterGreen heeft onder de naam Fast Charging Network langs de A-wegen vijftien snellaadstations. Daarmee kunnen de meeste elektrische auto’s in tien minuten weer circa vijftig kilometer rijbereik bijladen.

In Nederland rijden nu circa 100.000 (semi-)elektrische auto’s. Het opladen van deze auto’s vergt veel van het elektriciteitsnet. Om het elektriciteitsnet betrouwbaar te houden, zijn nieuwe energiesystemen nodig. Zoals Vehicle-to-Grid waarbij de auto zelf als opslag fungeert, maar ook batterijsystemen. Die kunnen pieken en dalen in vraag en aanbod van energie opvangen nabij oplaadpunten.

Naast een aansluiting op het energienet wekt het station langs de A2 ook zelf elektriciteit op. Boven de laadpunten staat een grote overkapping met daarop zonnepanelen. Deze voeden een grote batterij waaruit de elektrische rijder kan putten. Als deze centrale buffer onvoldoende voorraad heeft, wordt overgeschakeld op levering via het reguliere energienet van Stedin.

Voor het elektrisch snellaadstation Haarrijn levert Alfen een Energy Storage System. Voor het project is een ‘superbatterij’ van in totaal 51 batterijen (90kWh) gebouwd. Deze batterijen zijn zogenoemde ‘second life batterijen’: stroombronnen die al in eerdere projecten zijn gebruikt.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“Voor het project is een ‘superbatterij’ van in totaal 51 batterijen (90kWh) gebouwd”

Oh manomanoman. 90kWh… Daar kun je nauwelijks een Model S volledig mee opladen (vanwege overhead tijdens het laden heb je iets meer als 90kWh nodig).

De zelfde packs (Industrial Power Packs) van Tesla zijn 400kWh per stuk. Now we’re talking ! (en ze gebruiken ze bij sommige SuperChargers om piek-belastingen op de grid te voorkomen.

Waarom moeten Hollanders altijd zo klein denken. Het tijdperk van EV’s met kleine batterijen is voorbij. 90kWh is niets meer tegenwoordig. Binnenkort komen meerdere fabrikanten met Tesla achtige wagens (qua capaciteit).

@fijnkonijn: Je snapt dat de gemiddelde EV rijder niet meer dan 10 kWh bij een snellader laadt?

Dit soort stations (en die van Fastned) zijn er om net dat laatste stukje naar huis te kunnen overbruggen zodat je thuis tegen een gunstig tarief de accu kan voldruppelen.

@stekker: you are missing the point. Ik heb het niet over Leaf, Zoe of i3 rijders maar over de volgende generatie EV’s.
Ik schreef “Het tijdperk van EV’s met kleine batterijen is voorbij.”

Veel mensen hebben thuis geen mogelijkheden om op te laden (appartementencomplexen waar de huisbaas het niet toelaat) dus die zijn afhankelijk van bedrijven als Fastned etc.

Het is “klein denken” wat hier gedemonstreerd wordt. Alsof we eeuwig met die lullige batterijtjes als Leaf en co. rond blijven rijden.

@fijnkonijn: Het tijdperk van EV’s met kleine batterijen is nog niet voorbij. Je schrijft: “90 kWh is niets meer tegenwoordig”, terwijl er nog maar 1 automerk op de markt is met een 90 kWh batterij voor personenauto’s. Dit laadstation is volledig op de toekomst gericht met een Energy Storage System dat kan worden uitgebreid met meerdere accu’s. Het komt op mij over dat jij wel het een en ander weet van elektrische voertuigen, dan begrijp je hopelijk ook dat dit soort projecten gefaseerd worden ontwikkeld. Zodra de vraag toeneemt zal het aanbod worden vergroot. Er kunnen extra snelladers worden geplaatst, extra accucapaciteit en een zonneweide op het nabijgelegen grasveld. Tesla Motors kwam ook niet direct met een 90 kWh batterij op de markt. Dat zou kostentechnisch simpelweg niet uit kunnen. Wat hier gedemonstreerd wordt vind ik eerder denken met een visie, gericht op de toekomst en gedurfd. Hier wordt absoluut geen station gebouwd dat ‘eeuwig’ hetzelfde zal blijven. Het zal zich blijven ontwikkelen naar gelang de markt groeit.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.