Tesla Model S
We zijn benieuwd of duurzaam autorijden ook duurder is en daarom nemen we de kosten van verzekeringen onder de loep. Ben je met een hybride of elektrische auto automatisch verzekerd van hogere kosten?

Veel ‘eigenaren’ van plug-inhybrides en elektrische auto’s leasen hun duurzame bolide, geholpen door gunstige bijtellingsregels. Toch zijn er ook voldoende plug-in’s en elektrische auto’s die niet geleast worden. Door ondernemers bijvoorbeeld, of door consumenten die bewust bezig zijn met het milieu en de impact die hun persoonlijk transport daarop heeft. We nemen onder de loupe wat voor invloed hun duurzame autokeuze heeft op de maandelijkse kosten voor verzekering.

Niks is zo divers als de autobestuurder, daarom gaan we uit van een bestuurder met 7 schadevrije jaren, een geboortedatum van 1 januari 1975 en meer dan 20.000 kilometers per jaar. We vullen die gegevens in op de website van autoverzekeraar Allsecur en kiezen voor vergelijkbare auto’s mét en zonder alternatieve aandrijflijn. We beginnen met de Tesla Model S. Het P85-model heeft een vanafprijs van 75.800 euro en een vermogen van 270 kW. Maandelijks ben je voor een allrisk-verzekering 100,76 euro per maand kwijt. Kijken we naar een 76.542 euro kostende BMW 535Xi met 225 kW, dan zijn we per maand 82,95 euro kwijt voor dezelfde verzekering. Ook als we voor de 66.200 euro kostende Model S kiezen met 225 kw, precies evenveel vermogen als de BMW dus, dan blijft het maandtarief met 94,65 euro flink hoger.

Het kan ook anders, dat merken we wanneer we de Outlander op benzine vergelijken met de Outlander PHEV. De eerste kost net geen dertig mille, de populaire Outlander plug-in is precies tienduizend euro duurder. Ook in dit geval is de premie voor de semi-elektrische auto hoger, maar het verschil is ditmaal 23 procent terwijl de Outlander PHEV 33 procent duurder is dan de Outlander met conventionele aandrijflijn.

Wil je dus niet voor een onvoorziene verrassing komen, check dan even voor aanschaf welke invloed je duurzame autokeuze gaat hebben op je vaste lasten!


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Interessant artikel, maar wat is de Total Cost of Ownership?

Beste Koopman,
Mogelijk dat het excel sheet met TCO op Steinbuch blog je verder op weg helpt.

Hier in Switzerland is het all-risk verzekeren van een Model S spotgoedkoop. 1400 swissies voor een heel jaar, incl. Parkeerschade. Een BMW, Audi of Merc in de zelfde prijs- en prestatie-klasse kost aanzieklijk meer.

Daarnaast vind het artikel erg karig omdat alleen verzekeringen (in NL) worden bekeken. Ga je naar de TCO kijken, dan lach je je rot. Een Model S heeft buiten de banden praktisch geen onderhoudskosten en thuis opladen kost een paar rotcenten in vergelijk met een ICE auto in de zelfde klasse.

Tja, als je als verzekeraar een advertorial plaatst kun je misschien beter eerst even kijken of je premie wel marktconform is.

Bij diverse verzekeraars kun je voor de Tesla een voordeligere verzekering afsluiten dan bij Allsecur.(En ook nog betere voorwaarden…)

Ik betaal 750 euro per jaar voor een all-risk verzekering van de Model S. Vaste premie, onafhankelijk van no-claim en zonder eigen risico. Momenteel via Delta Lloyd (Xclusief). Vorig jaar via Centraal Beheer, maar die hebben hun premie ineens vervijfvoudigd….
En vwb TCO: over 40.000 km gemiddeld ruim 3ct per km aan stroomkosten (deels via gratis Superchargers) en 0 euro onderhoud. En omdat het een 2013 model betreft ook geen bijtelling en geen wegenbelasting. Lijkt me prima zo 😉

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.