Fisker Karma
Sinds 1 juni is het laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen maar liefst 60 procent duurder geworden. En dat gaan we merken.

“De markt voor elektrisch rijden staat nog in de kinderschoenen. De netwerkbedrijven en aanbieders van laadpalen jagen nu hun eerste klanten weg met hun forse en ondoorzichtige prijsverhoging voor het opladen van elektrische auto’s.” Dat zegt Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij Natuur & Milieu, als reactie op de prijsverhoging voor elektrisch opladen bij openbare laadpalen.

Ook de ANWB vindt dat elektrisch rijden betaalbaar moet zijn. “Wij zijn bang dat door dergelijke tarieven een rem wordt gezet op de verkoop van elektrische auto’s. Als rijden op stroom duurder wordt dan rijden op benzine zullen veel plug in auto’s voornamelijk op benzine gaan rijden”, zo stelt een woordvoerder. “Het gaat ons vooral om de laadpunten waar elektrisch rijders dagelijks van afhankelijk zijn. De laadpunten waar de auto (vooral elke nacht) aan geparkeerd staat en waarvan hij voor 90% van zijn kilometers afhankelijk is. Snelladen onderweg zien wij meer als een noodvoorziening waarvoor iets extra’s gerekend mag worden.”

“Stel de eerste jaren een maximumtarief vast voor het laden bij een openbare laadpaal. In ieder geval totdat de markt volledig tot ontwikkeling is gekomen. En zorg dat de klant op dit moment niet voor onaangename verrassingen komt te staan”, vindt Van Biezen. “De consument heeft weinig keuze en weet nu niet welke prijs hij bij snelladers en openbare laadpunten moet betalen.”

Starttarief

Naast het tarief voor de elektriciteit geldt voortaan een starttarief als vergoeding voor het gebruik van de laadpaal. Een volle accu kan zo maar 60 procent meer kosten dan vorige maand. Aanbieders als The New Motion, E-Laad en andere netwerkbedrijven hebben de tarieven voor laden fors verhoogd om aanschaf en onderhoud van de laadpalen te kunnen financieren.

Van Biezen: “In een nieuwe markt heb je de eerste jaren vrijwel altijd verlies. De markt en het verdienmodel moeten zich doorontwikkelen. Het is dom om nu de kip met gouden eieren weg te gooien. De huidige elektrische rijders zijn de pioniers en die moet je nu niet van je vervreemden.” Volgens Van Biezen is het erg onhandig om een starttarief te hanteren. “Veel rijders laden af en toe onderweg even bij. Dat geeft een gevoel van zekerheid en moet je niet ontmoedigen.”

Aantallen laadpalen

Per 1 juni zijn er bijna 4.400 openbare laadpalen en nog eens 3.700 semi-publieke laadpunten. Die moeten het wagenpark van zo’n 37.000 elektrische auto’s voeden. Dat is één laadpunt per 4,5 auto’s. Naar schatting zijn er nog eens 20.000 privélaadpunten bij woningen en bedrijven. (Foto: mokum)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Of ik vergis me, maar volgens mij betaal je bij de ANWB/Greenflux laders bij vd Valk en LaPlace een starttarief van 2,42 euro! Als dat zo is, dan snap ik niet dat de ANWB zo hard roept dat elektrisch laden betaalbaar moet blijven. Dat komt dan hypocriet over.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.