Chrysler Pacifica in dienst van Waymo
De taxi zonder chauffeur, wordt dat even gewoon als de zelfscankassa, de geautomatiseerde parkeergarage of de snackautomatiek.* En vormt dit het ultieme voorbeeld van een op handen zijnde overbodigheid van eenvoudige beroepen in de dienstensector?

De toekomst zal het moeten uitwijzen, om maar van start te gaan met een dooddoener. Feit is in ieder geval dat de gehele autosector buitengewoon veel interesse toont in autonoom vervoer, en niet alleen de autosector. Ook technologiebedrijven vinden dit machtig interessant. Daaronder uiteraard ook Alphabet, moederbedrijf van zoekmachinegigant Google. Onder de naam Waymo wordt er gewerkt aan autonoom rijden.

Een van de zelfrijdende auto’s is een opvallend vertrouwd ogende Chrysler Pacifica plugin-hybride. Voorzien van sensoren rondom wordt die auto ingezet als autonoom taxivoertuig. Eerder is een proef van start gegaan in Phoenix (Amerika). Maar er wordt getest in 25 steden in de Verenigde Staten. In totaal rijden er 600 auto’s rond.

Daaraan worden duizendend Pacifica’s toegevoegd. Deze white cab gaat meer en meer uitgroeien tot een vertrouwde verschijning. Tijd voor een bedrijf als Uber, dat nu doorgaat voor disruptief, om zich zorgen te gaan maken.

*doorhalen wat niet van toepassing is.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Natuurlijk wordt dat even gewoon. Zodra de techniek er gerijpt genoeg voor is (ik verwacht dat binnen vijf jaar), zullen wegchauffeurs over de hele linie op zoek moeten gaan naar ander werk. Dat lijkt erg, maar het is een continu proces in een ontwikkelende wereld. Beroepen komen en gaan, afhankelijk van de technologie. Zo is er ook vrijwel geen koetsier meer te vinden, terwijl 100 jaar geleden vrijwel elke chauffeur een koetsier was.

Wat wel belangrijk is, is dat het eigendom van deze voertuigen gedecentraliseerd wordt, zodat iedereen van het robotwerk kan profiteren, en niet een paar geconcentreerde industriëlen. Ik voorzie naast het verloren gaan van chauffeursbanen dus ook de opkomst van shared-ownership fleets. Vennootschappen die autonome voertuigdiensten leveren, in het gedeelde bezit van voormalig beroepschauffeurs. En ze kunnen natuurlijk nog altijd aan de slag als lader/losser, zolang de vorkheftrucks dat niet zelf kunnen. Dat komt binnenkort natuurlijk ook gewoon..

@Jochempie: “gedeeld bezit van voormalig beroepschauffeurs”.

Klinkt leuk, maar ik zie het niet gebeuren. Het is niet onmogelijk natuurlijk, maar dan moet je een producent hebben die zich weghoudt van het uitbaten ervan. Zoals een autobouwer nu gewoon auto’s verkoopt, zou je in een stedelijke coöperatieve die auto’s kunnen kopen en gebruiken. Maar zoals het er nu naar uitziet gaan de producenten hun auto’s niet verkopen maar uitbaten, en krijg je dus een heel gecentraliseerd bezit.

En lader/losser worden? Nààh. Autonome bestelwagens zijn pas echt interessant als het magazijn ook volautomatisch wordt. En dat laatste is makkelijker dan de wagen op zich, dus zal nog eerder gebeuren…

@Esprit_de_Flandre: Als truckers zich niet meer met vrachtauto’s besturen bezig houden, maakt het misschien niet uit uit wat voor soort autonome werkzaamheden hun inkomsten komen. Misschien dat we het dan wat groter moeten bekijken: een soort pensioenfonds dat aandelen bezit in autonome productie, waar een ieder deel uit kan maken. Als linksom of rechtsom de vruchten van robotwerk maar bij het volk terecht komt, dat is mijn punt.

@Jochempie: Dan komen we bij een basisinkomen dus. Interessant idee, waar nog vele jaren over gediscussieerd zal worden, met felle voor- en tegenstanders. Ik verwacht niet snel een beslissing in die materie…

@Esprit_de_Flandre: Een basisinkomen gebaseerd op kapitalisme, dus niet een basisinkomen waar eenieder “recht” op heeft, maar waarbij men geluk moet hebben dat het robotwerk waar ze deeleigenaar van zijn relevant blijft.

Als je het zo bekijkt, heeft elke baron of industry dus een basisinkomen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.