BMW 3-serie
De brandstof van het verleden. Het wordt in de nabije toekomst steeds lastiger om met een auto op diesel een Duitse stad op te zoeken. Terecht of niet?

Het is zowel een kwaliteit als een zwakte die de gemiddelde Duitse stad kenmerkt, de snelweg loopt zo ongeveer door tot in het stadscentrum. Het is ronduit eenvoudig om de auto te pakken. Ook al omdat parkeergarages en -kelders overvloedig aanwezig zijn. De uitwerking op de luchtkwaliteit is desastreus, verbetering is meer dan wenselijk. Daarom is Duitsland nogal streng voor de vele auto’s op diesel die in het land rondrijden.

De regering heeft zelfs een heuse dieseltop gehouden. De uitkomst is officieel gepresenteerd. Er wordt ingezet op retrofit-oplossingen, zo wordt onder meer gemeld door Welt. Auto’s van enige jaren oud, die aan de Euro 5-uitstootnorm voldoen, moeten na enkele effectieve ingrepen de huidige uitstootnorm halen. Deze Euro 6-uitstootnorm is sinds 2014 officieel van kracht. Er dient minder dan 270 mg/km aan stikstofoxide geproduceerd te worden. Hiervoor is het gebruik van een SCR-katalysator onvermijdelijk, wat eenvoudiger gezegd moet de auto een reinigingssysteem op adblue hebben.

Het is echter de vraag of er in enorme hoeveelheden auto’s zullen worden omgebouwd. Autofabrikanten beloven aantrekkelijke inruilpremies. De hoogte is nog niet direct bekend, maar naar verwachting kan er worden gerekend op enkele duizenden euro’s. Wel is duidelijk dat er niet noodzakelijk een nieuwe auto aangeschaft hoeft te worden.

De neiging bij de gemiddelde Duitse autokoper om voor iets anders te kiezen dan nog maar weer eens een diesel is groot. Het laat zich raden wat er met de vele auto’s op diesel gebeurt. Die auto’s zijn haast onverkoopbaar in eigen land, dus export lijkt het onvermijdelijke lot. Dat is niet direct goed nieuws voor de luchtkwaliteit in Nederland.

Foto: BMW 3-serie door @douwe op Autojunk


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik vraag me af of er een uitzondering gemaakt word als je op een dieselvervanger rijd die schoon is zoals blauwe diesel.

Maar wanneer het aandeel fossiel in de brandstof vermindert, zorgt dit dan ook voor een verminderde uitstoot van de auto? Prima uiteraard dat de productie van de brandstof minder milieubelastend is, maar het helpt de luchtkwaliteit niet noodzakelijk vooruit. Bovendien lijken controles hierop aardig ondoenlijk.

@stekkerkoning: ritregistratie en tankbonnetjes, moet kunnen.
Zakelijk interessant, een 15 jaar oude diesel rijden met lage bijtelling en toch schoon op blauwe diesel.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.