Om de elektrificatie van het wegtransport op gang te helpen.

De acceptatie van elektrische vervoermiddelen staat of valt met het aanbod aan laadpunten. Langs de snelweg zijn ultra-snelladers onmisbaar. Nu elektrificatie van het wegtransport op komst is, is de tijd aangebroken om goed geëquipeerd te geraken.

Zestien verschillende partijen uit de industrie en uit de onderzoekswereld hebben een subsidieaanvraag ingediend voor “megawattladen”, iets dat daadwerkelijk indrukwekkend klinkt en een aanduiding is van een nieuw stekkertype waarmee maximaal 4,5 megawatt (3.000 ampère bij 1.500 volt) kan worden geladen. Met recht een hoog vermogen en een standaard die zeer geschikt zal zijn voor aanstaande vrachtwagens. Autobahn A2 tussen Berlijn en het Ruhrgebied is gebombardeerd tot testgebied, op vier locaties komen de snelladers van de laatste generatie te staan. Eerst zullen de laadstations worden voorzien van een CCS-aansluiting, de megawatt-aansluiting volgt. De laatste lijkt namelijk nog in de laatste ontwikkelingsfase te verkeren.

De laadpunten komen zowel bij wegrestaurants, logistieke centra als depots te staan. Vrachtwagenfabrikanten als Daimler Truck, Man, Scania en Volvo doen mee aan de test. Intussen is het natuurlijk de vraag of de Tesla Semi ook met deze nieuwe Europese standaard gaat werken.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.