Nooit meer stekkeren, is dat het droombeeld?

De weinigrijder hoeft slechts een enkele keer per week op te laden, hetgeen in Nederland een koud kunstje is. Laadpunten zijn overal en nergens te vinden. Toch kan het gemakkelijker. In de nabije toekomst zullen auto’s steeds vaker van zonnecellen worden voorzien, zodat zinvol gebruik wordt gemaakt van zonne-energie.

Ook draadloos opladen is een belofte. Tests daarmee zijn jarenlang gaande, zo is Qualcomm ooit eens aan een proefproject begonnen. In Braunsweich is sinds 2014 ervaring opgedaan met draadloos opladen, onder de naam “Elektromobilit√§t mittels induktiver Ladung” (elektromobiliteit middels inductieve lading, afgekort tot “emil”). Een samenwerkingsverband van het lokale openbaar vervoerbedrijf en de Technische Universiteit Braunsweich.

Dezelfde universiteit pakt het grootschaliger aan. Er loopt een project onder de naam eDrive. Spoelen worden weggewerkt in het asfalt en iedere 90 meter staat er een stuureenheid langs de weg. Mocht na testen blijken dat het systeem naar behoren werkt, dan bestaan er plannen om op de Autobahn een 25 kilometer lang testtraject aan te leggen.

Het project wordt door de deelstaat gesteund met een bedrag van 1,9 miljoen euro, ook Volkswagen behoort tot de investerende partijen.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.