Mercedes-Benz S-Klasse Plug-In Hybrid
Voor veel automerken is en volledig elektrische auto nog een stap te ver, zij geloven meer in de combinatie van een verbrandingsmotor en elektrische aandrijving. Onder hen opvallend veel Duitse premiummerken.

Kijk je naar het huidige aanbod van plug-inhybrides, dan valt op dat een ruime meerderheid daarvan van Duitse makelij is. De eerste waren ze zeker niet, Mitsubishi en Volvo hebben met respectievelijk de Outlander PHEV en de V60 Plug-In Hybrid al een groot deel van de (Nederlandse) taart verdeeld. Toch is het volgens Automotive News Europe geen toeval dat juist de Duitse premiummerken de laatste tijd vol in zetten op plug-inhybrides.

Een nadeel van volledig elektrische auto’s is natuurlijk het bereik. Wil je nog een enigszins respectabele afstand kunnen rijden, dan ontkom je er niet aan je auto helemaal vol te hangen met accu’s. In het geval van dikke Benzen, Audi’s, BMW’s en Porsches zou je dermate veel accu’s nodig hebben dat de auto’s te zwaar en te duur zouden worden. Een relatief klein accupakket, bijgestaan door een benzine- of dieselmotor biedt in dat geval uitkomst. Zo kondigde BMW onlangs aan van al haar belangrijke modellen plug-inhybrides te gaan ontwikkelen. Porsche is momenteel met de 918 Spyder en de Cayenne en Panamera S E-Hybrid zelfs het merk met de meeste plug-ins in de folder.

Stimulering door de overheid

De ontwikkeling van plug-inhybrides houdt ook verband met de financiĆ«le stimulans die veel overheden aanbieden. Niet alleen in Nederland ben je relatief goedkoop uit met een plug-in, ook in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk worden deze auto’s flink gesubsidieerd. Zo is een Panarmera S E Hybrid zo’n 6000 euro goedkoper dan de vergelijkbare Panamera S. In Duitsland mag je vanaf volgend jaar met je plug-in op de busbaan rijden. Zulke stimulansen zijn nodig om de relatief dure plug-inhybrides aan de man te krijgen, het lijkt onwaarschijnlijk dat de consument enkel met een schoner milieu als argument wil betalen voor een extra aandrijflijn. Ook hierin schuilt een argument waarom juist de Duitse premiummerken in gaan zetten op plug-intechniek: de meerprijs van de elektrische aandrijving is relatief gezien veel lager bij een toch al prijzige auto dan bij bijvoorbeeld een compact stadsautotje uit het A-segment.

In 2020 en 2025 wil de Europese Unie een nog veel lagere gemiddelde uitstoot voor automerken verplicht stellen -respectievelijk 95 gram co2/km en tussen de 68 en 78 gram co2/km-, met het idee dat de stimuleringsmaatregelen tegen die tijd hebben geholpen en een substantieel deel van het wagenpark dan zal bestaan uit elektrische of half-elektrische voertuigen. BMW’s CEO Norbert Reithofer is sceptisch tegenover ANE, elektrische auto’s zullen zeker de komende tien tot vijftien jaar nog niet economisch rendabel zijn, een groot probleem als om de norm te halen zeker een kwart van je wagenpark elektrische moet zijn.

Onrealistische cijfers

Kritiek is er ook op de New European Driving Cycle (NEDC), de wettelijk vastgestelde methode om het verbruik van een auto te bepalen, welke veel te gunstig uitpakken voor plug-inhybrides. Doordat de test onder ideale omstandigheden wordt uitgevoerd en over een relatief korte afstand, kunnen plug-inhybrides een groot deel van de test elektrisch rijden. In de praktijk blijkt de afstanden waarvoor dit soort auto’s wordt ingezet veel langer, waardoor het opgegeven verbruik in de verste verte niet wordt gerealiseerd. Daarbij met wel worden opgemerkt dat wanneer je vooral zeer korte afstanden rijdt en je netjes elke keer de accu’s vol laadt, je in theorie ook zuiniger kan rijden dan de fabrieksopgave.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik verbaas me dat de Ampera bijna nergens meer genoemd wordt. De voortrekker in deze. Dit terwijl het toch eigenlijk de eerste mooie, goede, “Duitse” plug-in seriehybride is. Ondanks dat deze prachtige wagen nog mondjesmaat verkocht wordt, is het toch de beste plugin met range-extender. Hij kan namelijk gewoon puur elektrisch op topsnelheid rijden (161 km/u) terwijl andere plug-ins dan meestal de verbrandingsmotor al nodig hebben en dat tot een afstand van 75 km.
Ik rijd er al bijna een jaar elke dag met veel plezier in en wil niet meer anders. Tsja, wellicht de Model 3 over een paar jaar.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.